lördag 22 januari 2011

Winnerbäckmood


kom inte för nära du vet hur det blir
nu har jag mitt och du ditt revir
och du vet hur jag mår
du kan sjunka ner i sörjan och vända dygn
men allt är gjort


jag har ett hem under täcket som ingen har ryckt
jag har det varmt och tryggt
jag har en lampa vid sängen


varning för ras


jag står kvar
ser ingen plats för mig i mönstret
jag gömmer mig
jag värjer mig
tro ork och lust är lätt att tappa
lätt när stora drömmar trängs med saknaden

det kallas tvivel det där som stör
det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör



ensamma dar
väldiga värld



ingenting kvar, mer än ett rostigt svärd
som hugger och vrider sig i ditt bröst
en elegi för alla vägar vi inte vandrat än
för en tid som bara går och aldrig kommer igen



(jag kan inte hjälpa dig opp
kan inte lysa upp den väg du springer
jag kan inte vagga dig varm och lugn
jag tar mig inte in i dina dunkla rum)

känner du hur längtan tar
hur du sträcker dig och stretar
bakom varje hög av sand
finns guld
för den som letar

det måste komma nåt bra ur allt
det måste växa nånting under alla listor


håll ut håll ut
förr eller senare spricker en bubbla
håll ut några dagar till

vart ska du gå vad ska du göra med tiden
med alla tusentals nätter och dar
ska du schemalägga hela livet
eller ha din rastlösa frihet kvar

här står livet i farstun så nära inpå
men det är nåt som gnager ändå

jag vill ha fria vägar ut
jag vill ha kakan som jag äter
kvar på bordet hela långa livet



(alla texter är Lars Winnerbäcks)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...