måndag 17 januari 2011

Nostalgi i bild

Snurrar planlöst runt i huset. För sent att vara nyttig, för tidigt att lägga sig. Ingen lust att surfa, se på tv. Plockar omkring, tittar. Ser. Små prylar, överallt, som berättar för mig, om förr.

Min dubbelkulturella personlighet - snäckor från stranden i Zandvoort och från Grebbestad... Pappa var bäst på att hitta de holländska "wenteltrapjes". Han kunde gå i timmar, framåtlutad, och återvände med fickorna fulla. Jag hittade dem aldrig, hur mycket jag än letade på sandbankarna...

Tavlan jag gjorde som 4åring. Den hängde hos mormor i Stockholm, på Hornsgatan. Jag känner doften från hennes lägenhet när jag ser den. (bilden står på kant - föreställer flygplan och fågel och moln)

Min kreativa period. När jag skapade i allt. Lera, trä, ull, tyg. Småbarnsmamma till bara Rikard, som varken fick se på tecknad Disney eller äta färdigmat på burk. Den blå koppen är 12e-del i en liten servis som jag gjorde åt honom. Bland mycket annat...Känns oändligt längesen....

Mössa (vad den nu kan heta) från typ Turkiet eller liknande. Pappa och mamma dansade folkdanser från Balkanländerna när jag var baby, och pappa hade denna på sig ibland.

...och denna babysko hade jag följaktligen på mig. Tror den härstammar från samma land. Makan är försvunnen long time, men den här envisas med att dyka upp ur flyttlådorna, ständigt.

Trapetsen jag fick som 4-5åring. Hängde i mitt barnrum i pyttelilla huset i Zandvoort. Sedan på vinden på Hjälmberg (pinsamt att ha den i rummet tyckte jag då, 13 år gammal). Sen har diverse omgångar barn nyttjat den när vi bodde på Kärraby. Det gnisslade i hela huset när nån gungade, där på övervåningen. Och nu hittade Mirja den i garaget häromdagen. Hänger i köket nu :)...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...