tisdag 4 januari 2011

Den orättvisa skolan

Det är titeln på en bok jag läser. Kort om innehållet i boken kan man läsa i en DNartikel från 2009.
Boken är lite jobbig att läsa, för som lärare reser jag morrig automatragg när "skolan" angrips. Det är ju så tacksamt, så vanligt, så uttjatat. Så öppet mål. Kom igen bara, skyll på "skolan"!
Skolan gör fel. Skolan borde ta sitt ansvar. Skolan borde.....

Jaha?? Vem är skolan? Är det rektorerna som numera är personligt ansvariga? (se där en möjlig anledning till att rektorer är en bristvara nuförtiden?)
Är det lärarna? Skolchefen? Skolpolitikerna? Skolverket? Eller eleverna? Ja, vem ska ta åt sig av den strida ström av kritik som alltid tycks skickas ner i knät på "skolan"?

Okej, PISAresultaten är alarmerande. Och TIMSS undersökningar visar samma dystra nedåtkurva. Men jag har alltid ifrågasatt dessa undersökningar, på det där lite surmulna oresonliga sättet. Vad mäter de egentligen? Vad efterfrågas? Skolan befinner sig ju, liksom så mycket annat, i ett s.k. paradigmskifte. Det säger sig väl självt att man inte kan mäta nya företeelser med gamla mått? Eller va?

(men jag har låtit bli att sätta mig in det. har inte hunnit. velat. orkat. vågat. eller nåt)

Författarna menar att skolan inte alls har minskade resurser som så många hojtar om, och att ojämna resultat inte alls har att göra med vare sig lärartäthet eller pengar. Istället pekar de ut bristande kontrollstrukturer, låga krav och allmän håglöshet bland de som styr i skolan som troliga orsaker till sjunkande resultat. Vidare brist på adekvat forskning och låg löneutveckling inom läraryrket. Och några orsaker till...Författarna menar dessutom att man kan göra något åt att det blivit så.

Jag har inte läst färdigt, men snart. Jag är sticksigt irriterad, och klibbigt fascinerad på samma gång. Av naturen är jag ju kritisk till allt som ifrågasätter de omständigheter jag befinner mig i. (typ: jag jobbar i skolan, jag gör mitt bästa = skolan är bra) Men just därför att jag kände mig kritisk till bokens avsändare och deras möjliga bakomliggande dunkla syften (näringslivet, men hallååå! håll er borta från sånt ni inte förstår er på...), så är jag ju tvungen att ta reda på vad de tycker. Och varför.

Och jag måste nog lite motvilligt säga att det finns en (liten liten) poäng i det jag läst hittills.

Engagerade och pålästa lärare är bättre för elevernas resultat än trötta och halvbra lärare.
Tydliga strukturer, deadlines, forskningshunger, mätbara mål och kontinuerlig utvärdering är bättre än motsatsen. Så jag läser vidare. Viker hörn och plottrar blyertsutropstecken i kanten.

Hahaha vad kul! Lärarn har vaknat efter juldvalan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...