tisdag 25 januari 2011

Nu gjorde jag det igen

Nu lagade jag mat. Den blir jättegod.

Nu fixade jag annonsen som jag sagt att jag skulle göra, när jag åkte flextidigare från jobbet. Kanske blir den bra, jag får se vad de säger imorgon.

Nu extrakollade jag skolverkets sida för att se vilken ny informtion som kommit sen förra veckan. Det gav mig huvudbry. Informationen vi ska ge på infoträff/öppet hus på skolan måste ju stämma. Men inte ens skolverket själva är tydliga i en del frågor.

Nu hämtade jag ved, men först efter att ha städat i vedskjulet, där cyklar, sågbänkar, vedhög, bildäck, segelmastvant, räfsor och gamla framkallningsvätskor verkade ha haft en intressant shake-your-ass-gathering tillsammans, vilket resulterade i en ilsken sorteringsmanöver med gnälligt kallröda fingrar. Jag var inte beredd på det där liksom.



Nu knastrar brasan. Nu myser ljuset. Nu puttrar maten. Nu somnar hunden om i soffan. Nu halvligger Mirja småsjukt i soffan, tittandes på en film. Hon har feber igen. Nu bestämde jag att köpa hem apelsiner i stora lass, åt henne, för c-vitaminernas skull.

Nu borde jag känna mig nöjd. Nu känner jag mig nöjd. Nu fick jag till ännu en dag, med alla rätt. Nu känner jag paniken stiga i magen.

Hej på dig, gamla ångest. Ge mig en omgång. Jag har tampats med dig förr.

Nu ska jag se till att sova ordentligt. Nu ska jag äta ordentligt. Nu ska jag promenera och ta vara på ljuset och vårda min själ. Nu ska jag balansera upp, fram, bort, det här. Nu tar jag tag i baksidan, i rädslan.

Nu gör jag ett skrik i skogen, ett klös i mullen, en krampaktig galopp med tokiga skutt. Nu ska jag skåda rakt in i min egen bottenlösa otillräcklighet och kvida ut min vanmakt.

Sen fortsätter jag att rädda världen som vanligt.
Puss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...