onsdag 11 augusti 2010

två tillstånd i ett



å!! jag hänger mittemellan! i det där mellanläget det där dubbelbottnade tillståndet när man släpar sig själv baklänges in i tidiga morgonrutiner, klockslag och bottenlösa kravlistor samtidigt som man envist som mördarsnigelslem klibbar sig fast i långsamma tankar, oborstat hår och gränslös kärleksfull sommardumhet.





underbart! som om barndomen är tillbaka, den tiden i livet då man visste att allt var möjligt ja precis allt kunde man skulle man prestera, sen när man blev stor nån gång man skulle bara hinna med och sova lite till, drömma en trädklättrarlek och smälla i sig två chipspåsar och ett twisthopp till. planerna var starka och stora och luddiga, helt ofrånkomliga rentav, man behövde inte ens fundera över det, det bara Var.





Allvaret hägrade som en gigantisk Möjlighet till Självstyrd Lycka i Fjärran.





den här arbetshösten ska jag förbättra och utveckla, slimma och trimma, beräkna och förkasta, utmana och häpnadsslå. bestiga en topp och slappa i kapp, välta ett stort lass och ruva och kläcka en plan. i vårens sken strålar jag sen, ikapp med solen, spelar fiolen och trippar på en äng i min sömniga dröm mellan sommar och stress.





sen när man har infogat sig i rutinerna (upp på morgonen halv 7 - kuckeliku! och i säng i tid - 22.30 senast häpp!) och klockslaveriet (kaffe 10.30, lunch 12.30, kaffe 14.30, hem 17) så kryper tidsbristen in. den hade man glömt. tappat. förträngt. som då, för 30 eller 700 år sedan, när tidens slaveri inte fanns, sen var det nån jävel (eller så var det en munk) (eller så var det skolan)som uppfann den. så fångades tiden, och stressen blev fri. för när tiden kan mätas, när tiden kan rinna ut, man hinner inte, hinner aldrig, sällan, tänka sin långsamma tanke klart. drömmarna fastnar i halsen och vecklas i falsen och deadline är dödens halshuggning. klart.





mellanläget är jag i. ååå! allt är möjligt ännu. jag ska boka alla biljetter till alla platser medan det ännu är billligt, jag ska drälla, driva, dyka runt i okända vikar och träffa nya gamla själar och jag ska mocka åt hästen och hinna en tävling och rätta dokument och skriva rapport, fatta galoppen och göra bot och avbön. jag ska dricka bubbel när jag har lust, och lust ska jag ha ofta och svettas på gymmet och springa på berget och släppa min urkraft med trummor och dans, jag ska vårda min egna dom, betala till staten och le åt min nästa. fila min nagel, färga mitt hår, våga gråta och gräla, grilla och gräva.



och tiden kommer att räcka milsvitt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...