lördag 21 augusti 2010

Hårda vindar i Grebbestad

Det blåser rejält. Förut regnade det rejält. Och så är det rejält varmt. Det är liksom inget lagom nånstans. Vädret här på västkusten har varit rejält konstigt denna sommar. Blåst, regn, sol. Rastlöst redigt ombytligt, glöm all planering och se-fram-emot-grillkvällen. Glöm dygnslånga badturer med båten.

Turisterna har gett upp. Det dröjer sig kvar några tyskar och holländare, dom klarar omständigheterna, de har både gummistövlar och överlevnadsknivar. Sverige är ju stort, vildvuxet och farligt, det gäller att vara beredd. (min pappa har kört omkring med ett överlevnadskitt i bilen de första 20 åren av sitt liv i Sverige. Man kan ju få punktering en vinterkväll. Då behöver man en filt, ett gasolkök, konserver, spade, tre hinkar grus och ficklampa, plus ett ton verktyg, så att man är beredd att laga allt som gått sönder på hela bilen)(troligen kan hans något extrema beredskapsreflexer kopplas till att han är krigsbarn som överlevde krigsvintrarna i Holland tack vare just denna sortens beredskap. Och tack vare de kokta tulpanlökarna, när potatisen tagit slut)(men överlag har tyskar och holländare denna inställning till det vilda Norden)

Jag påverkas av vädret. Blir också rastlös. När jag inte kan vila i att veta vad som kan förväntas av dagen som kommer, snurrar jag runt i huset som en osalig ande. Städa eller se på film? Grilla eller snabbmat? Greja i trädgården eller sticka på promenad? Vinden rister i väggarna, får grenarna att våldsamt vrida sig, lägga sig, piska sina egna ryggar. Jag flackar med blicken och blir ostadig i sinnet.

Inatt har ett djur bajsat på badrumsgolvet. Katten? Hunden? Svårt att veta, men det stank duktigt. Cesar fäller nåt kopiöst. Rullar sig på mattan titt som tätt. Borde borsta stackaren, men vart tog borsten vägen i flytten? Majakatten gömde sig under vår säng igårkväll, och när Missekatten upptäckte detta (hon hade just lagt sig tillrätta vid mina fötter) blev det ett gräsligt liv. Fräs och morr och skrik. Michael överröstade båda damerna med ilskna bröl och Misse försvann som skjuten. Maja segrade och agerade sedan ankare i natten på mina fötter. Jag sov inte gott.

Jag älskar verkligen djuren, men ibland hade de gott kunnat vara goseleksaksdjur. Som inte bajsar och fräser och fäller.

Måsarna seglar utanför fönstret. De vet att utnyttja oberäkneliga vindar. Jag ska bli mås.

Detta är inte måsar. Det är labb. Och jag har hittat bilden nånstans ute på det vida nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...