måndag 16 augusti 2010

Nya tag

Bunken är tömd!

En dag stod den bara där, vid trappen till verandan, tömd. Och ytterligare en dag senare var den diskad. Krabbstinkhämnaren från Samveteshelvetet har slutligen släppt greppet om mig. Pust vad skönt. Tänk att saker och ting ibland bara löser sig, vips, bara man har is i magen och kan vänta ut situationen.


(bortser från det faktum att Någon Annan uppenbarligen har fått ta tag i det stinkande problemet. I detta fallet Michael)


Idag har jag suttit på rumpan och förkovrat mig. Hela dagen pedagogisk fortbildningsdag, med tillhörande fetmat, skvallerprat och kaffegodis. Det var riktigt intressant, på flera nivåer (metakognitiv didaktisk nivå OCH snattret från över hundra ivriga skolmänniskor under pauserna) Det såddes en hel näve Pedagogiska Brunst*-frön i min förtorkade Inspirationsöken. Men ändå. Känner mig svullen. I ögonen, huvudet, magen och baken. Hoppas det medför något Storartat, något Sant Tillfredsställande i mötet med skolverkligheten. Senare men hellre förr. De där fröna behöver vatten från ovan. Annars ger jag upp. Annars skoltorkar jag pedagogihjäl.


I lördags rådde fysiska utmaningen a lá Bulling: 4 mil på cykel ihop med ungefär cirka 1300 andra totalglada och kreativa individer på långsammast möjliga vis, varav vissa utklädda och cyklandes på Mycket Speciella Kreationer, med många avbrott för många kaffe/vatten/frukt/öl/champagne/bad/matpauser. Jag klarade det galant. Mycket beroende på Bästa vädret, Bästa kollegorna, och Bästa vännerna. (cykeln är viktig i sammanhanget. Den är kanonbra - en gammal Vega som rullar av bara farten till och med i uppförsbackarna. Ölen kanske spelade en viss roll i sammanhanget också) Bullingrutten är ett fenomen, och jag är stolt över att få ha varit med tre gånger hittills. Hoppas det blir fler.








Den här hösten vill jag ju ska vara fylld av roliga utmaningar, speciella händelser och utvecklande upplevelser. Det har jag möjligen redan nämnt tidigare här. I alla fall talat om med vänner. Intressant med ordens makt. Så fort man nämner saker, så fort tankarna omvandlas till luftströmmar och ljudformationer, så uppstår de i den tredimensionella, den fysiska världen. Det ramlar över mig erbjudanden, möjligheter och roliga upptåg just nu. Måste bara sortera vad jag vill nappa på, och vad jag ska avstå ifrån. Och hur jag ska hinna med att räcka till.


*Pedagogisk Brunst = uttryck myntat av kär kollega. Beskriver tillståndet man kan befinna sig i och känna, när man kommer på, tänker ut och planerar Roligaste lektionsknepen, som Garanterat leder till elevernas Motiverade Medverkan samt utvecklar deras Lärandeprocess, och dessutom skapar Bubbelglädje i ens egen maggrop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...