söndag 8 augusti 2010

Sommar i Grebbestad II

OBS igen att bilden inte på något sätt har med Grebbestad att göra. Vill bara visa hur det kan se ut att möta stora chabrak som typ detta på smala gator...

Bilar möter man många på sommaren. De är överallt, på alla gator, i alla prång och ute på de mest återvändigaste småvägarna. Husbilar och familjebilar. Fyrhjulsdrivna förstås. Och numera har de allt oftare ett släp bakom, varpå det inte sällan ligger en fet ribbåt eller en vattenskoter. För det är inte endast motortrafiken på land som mångfaldigas sommartid. Kusten kryllar av leksaker i prisklass multiprutt. Segelbåtar, motorbåtar, hej och hå, i alla modeller, men oftast i plast och ännu oftare Stora, Breda och Dyra. Det blir så påtagligt, nu när de åkt. För det måste dom ha gjort, de flesta i alla fall. Det är tyst på sjön, i hamninloppet, på farleden. Det puttrar fram en och annan, i dörj-takt. För bara en vecka sedan svischade och surrade det lite varstans, ettriga snabbljud (som ilskna getingar) och skvalpiga motvalssvallvågor som får disken att skramla i segelbåtens diskho och hunden att rulla ur kojen. Dunk.

Egentligen har jag inget emot dom där leksakerna. Det ser rätt kul ut, och jag gillar fart! Men när de blir många, de är överallt, och det LÅTER överallt... Då är det rätt osmakligt. Man ser inte skärgården för alla fartmonster. Sen, när man sätter sig in i de tekniska detaljerna (som jag definitivt inte kan återge, för min hjärna kommer inte ihåg fakta, endast slutsatserna, för det är ju dom som är viktigast. Tycker jag.) kring dylika (tvåtakts)motorer och effekten på livet i havsvattnen, då blir det ännu mer osmakligt. De där skojiga leksakerna gynnar definitivt inte livskvaliten för dem som lever och ynglar av sig i vattnet...


Ibland kan jag som åretruntboende känna det som om sommarturismen tar mer än vad den ger. Den ger kommunen pengar, arbetstillfällen och kanske lite röj och spänning. Men det är mycket slit-och-släng mentalitet. Mycket vill ha mer, större hus, fler båtar, egna bryggor. Ät, drick och köp, helst mycket.


Jag hade hellre sett en skärgårdsturism som skapar förutsättningar både för omsättning och hållbarhet.


Tur att turistsäsongen är kort.


Fortsättning följer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...