måndag 2 april 2012

Om naturen

Just i dessa solsprakande vårtider har jag viss inomhusADHD. Vill.Inte.Vara.Inomhus.Men jag måste ju. Det där med heltidsjobb - jättejättebrahurra. Pengar varje da. Men sinnena dör, långsamt och obarmhärtigt. (läste om en vetenskaplig undersökning av fågelsångs effekt på läkeprocesser hos människor) (undrade: behöver man göra vetenskapliga undersökningar å det? är det inte alldeles uppenbart sant?)

Nåväl nu till mitt ärende. Jag fick höra en underbar svada om naturen idag. Det var Anders, Mirjas pojkvän som spelade upp den för mig (just det grabben vars ögon tindrar extra när han pratar hockey, om hästkrafter och motorer som slukar drivmedel) (måttligt miljöintresserad, kan man typ säga). Jag hade ju bjudit honom på en smått elak, men mycket rolig definition av hockey häromveckan. Här kommer den:



Den var kul, men som sagt lite smått nedlåtande kanske, om man nu råkar gilla hockey. Han gav igen idag alltså, med en minst lika elak, men grymt bra definition "om naturen" (:




Jag skrattade så tårarna rann! Det var mitt i prick, och borde användas som obligatorisk Kickoff på varje kurs i naturkunskap (Syfte med kursen - därför ska du lära dig om hur naturen funkar - så slipper du bli helt dum).

Försökte hitta upphovsmannen men kom inte längre bak i tiden än 1996, då en viss Kjelle lagt upp texten på sin hemsnickrade hemsida. Ingen källhänvisning hos Kjelle, inte. Annat än att det ska vara en viss Roger Olsson som skrivit texten. Den ende Roger Olsson jag kan hitta är en journalist som skrivit diverse texter och böker om naturnära ämnen i olika sammanhang. Vem, vet är det han? Ska nog maila honom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...