tisdag 19 juli 2011

Fullt hus

Sommartider är umgängestider. Just nu har vi besök av Rikards syster Christina. Och hennes husvagn. Och hennes alla många söta barn. Och trevliga man.
Sen så har vi labradorblandningshunden Max på besök också. Han kan kallas vara kusin till vår hund. I alla fall hör han hemma hos Michaels bror. Men där har de besök av två andra hundar, varav den ena är pitbull eller något ditåt. Och eftersom Max har utvecklats till att vara en grinig och skällig gammal hund så vågade de inte ha honom hemma, för då kanske han kunde bli uppäten. Ska sägas att Max inte är liten.

Men kusin Linn med Shetland Sheepdoghunden Smilla åkte igår, efter en trevlig vecka hos oss. Nu slipper jag plocka långa ljusa hundhårstrån från mattorna. Kan njuta av korta svarta istället.

Om två veckor kommer antiallergiska lillhunden Laban på besök. Det är Hillevis och Emils hund. Dom ska åka bort några välförtjänta dagar. Jag hoppas han har blivit rumsren tills dess. Och så funderar jag på att starta hundpensionat, för nu blir jag fullärd.

Nu låter jag så där kverulant igen. Det är jag inte. Jag älskar faktiskt djur. Men det blir så roliga, dråpliga, vansinniga, tålamodsprövande situationer kring dem. Till exempel när vår egen hund anser att promenadstatistiken sjunker under en alarmerande nivå. Då använder han vardagsrummet som toalett. Istället för att gnälla vid dörren, som vilken annan hund som helst kunde räknat ut är smartare. Vilket i sin tur leder till att andra djur sniffar intresserat. och tänker - aha, en toalett! Och fyller på.

Dråpligt eller tålamodsprövande?

Både och. Man har mycket att tänka tillbaka på när man blir gammal, efter ett djurfyllt liv, det är i alla fall säkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...