måndag 2 maj 2011

Fula och jobbiga sidor

Habegär.
Att upptäcka känslan av habegär i mitt inre, när jag inte ens kan unna mig att välja om jag ska ge efter för den eller inte, eftersom jag helt enkelt inte har råd att tillfredsställa begäret, är otrevligt. Det får mig att känna mig futtig och låg.

Avundsjuka.
Det är lätt att vara storsint och le åt och med andras lycka när man själv upplever balans och framgång. Just nu är jag inte i ett sådant tillstånd. Jag är avundsjuk, småsjuk och sjukt pank. Det känns rätt omoget och jävligt irriterande.

Missnöje.
Som en naturlig följd eller som av ett märkligt sammanträffande, känner jag mig dessutom svullet sladdrig, osällskaplig och urbota korkad. Lite åt det där Texasamerikanske löjeväckande hållet. Alla försök att köra mantran i stil med "idag är jag nöjd med...", "räkna upp fyra saker du gjort bra den senaste veckan...", och "jag är inte rädd, jag kan flyga" kvävs i sin linda. Missnöjet har slagit rot.

Lat.
Jag vill absolut ingenting, och jag gör absolut ingenting. (jo jag äter kakor i soffan). Om jag gör något (som att hänga en tvätt), så ser jag till att göra det snabbt och utan engagemang, så att jag snart kan hamna i soffläge igen. Att jag ens ids skriva det här inlägget är obegripligt, för jag har verkligen ingen lust alls.

Listan på otrevliga och ovälkomna känslor kan just nu bli oändlig. Det är inte kul att uppleva dem. Jag är hellre glad, frisk och rik, har hellre en fungerande bil, en frisk hopponny, ett nystädat hus och en prunkande vårträdgård.

Jaja. Ett annat år.

(ja jag gnäller) (ja jag har det hur bra som helst) (nej jag ska inte ha mens) (livet suger bara helt enkelt) (ibland)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...