lördag 21 maj 2011

Fail and hope

Fail:

Jag har kört omkring med en förmodad trasig gräsklippare i bilen, ondgjort mig över Livfets Djävfligheter, stängda verkstäder och anabolsteroidsnabbväxande gräsmattor, samt blandat in X antal medmänniskor i den trassliga problematiken för att få hjälp, goda råd och mentalt stöd. För att sedan idag upptäcka att vi helt enkelt hade glömt dödmansgreppet på klipparjäveln. Håller man bara den intryckt går den igång som en klocka. Så pinsamt. Vilken tur att verkstaden hade stängt. Hur lyckas man vara så korkad??

Hope:
Från Tibet kommer dagens hopp. Via tibetanska munkar på Göteborgs bokmässa, min kära mors intressanta förmåga att haffa udda och intressanta individer, hennes välvilliga omsorger och systembolagets Kronvodka, står det nu en illgrön vätska i mitt kylskåp. Denna vätska är till mig.



Enligt det uråldriga tibetanska receptet ska det verka renande och bota allt från hemorojder till cancer, inklusive reumatiska besvär, samt vara allmänt balanserande. Då mamma ej ägde en silduk, skedde just silmomentet i vårt kök. Resultatet är en fullständigt bedövande vitlöksdoft, som redan i sig orskakar fjärrskådning och högre medvetandeanfall. Jag ska om två dagar påbörja kuren, enligt ett ökande förlopp som ni ser på bilden nedan. En matematiker kan säkert snabbt räkna ut hur lång tid jag kommer att hålla på med kuren, själv konstaterar jag nyfiket att det lär ta månader innan jag tömt burken med 2,5 dl vitlöksvodka. Testade i alla fall att 10 droppar = 1 ml....

De bland er som känner till mina lök- och vitlöksäventyr suckar nog uppgivet och djupt nu.

(för er som inte vet: Jag "kurerade" för 25 år sen Rikards pappas excem på foten med ett omslag av krossad vitlök, vilket resulterade i en 2:a gradens brännskada i knytnävsstorlek, och en rejäl utskällning av läkaren som behandlade foten. I vår familj har vi alltid sidenduksomslag med hackad lök runt halsen för att bota halsont, hosta och förkylning, vilket vi tror stenhårt på, men som får oss att lukta unken lök i veckor, vilket troligen påverkar våra sociala möjligheter till det sämre. Häromveckan följde jag ett råd och la ett lökomslag runt den halta ponnyns framben vilket resulterade i en tjusig blistringsskada (en slags brännskada) som lämnat mängder av sårskorpor efter sig. Samt en trött utskällning av veterinären. Jag vet alltså att lök och vitlök äger en sprängkraft som kan vara både svårkontrollerad och knepig att förutsäga. Ändå fortsätter jag experimentera) 

Om två dagar kommer vitlöksvodkan vara ännu grönare och jag tar min första dos: 1 droppe i en dl vatten. Jag tänker ta det på allvar och köra på tills det tagit slut. Om jag märker en förbättring, dvs. om smärtan i fingrarna ger med sig och jag blir piggare, så lovar jag göra om kuren om 5 år igen, enligt receptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...