måndag 29 november 2010

Först kommer inget...

...och sen kommer allt på en gång. Jotack. Det går rätt bra faktiskt.

Tre sjuka avkommor. 30 nationella prov i Svenska B att rätta. 15 texthäften att korrekturläsa och pdf:a.

Som bekant (för mig i alla fall) presterar jag som bäst när det stormar som mest, kniven ligger på strupen och kaos hotar. Så jag kommer att vara extremrationell, överfunktionell och totalfokuserad under de närmaste dagarna. Och sen ska jag åter sjunka ner i min dimmiga värld av va? jasså? sen? och sa du nåt?

Mirja hostar och febrar med oförminskad styrka, tre dygn efter påbörjad Kåvepeninkur. Läge att återinkoppla vårdcentralen.
Lukas höll halsinfektionen stången under hela Dreamhack men dukade under för bacillattacken till slut. Inte helt oväntat efter fyra dygns dataspelande...
Rikard har dragit på sig Henoch-Schönleins Purpura (svullna leder och röda prickar och kan inte gå eller klä sig) och är sjukskriven rejält med ordinationen VILA och medicin. Läs hans redogörelse av läget här.


De nationella proven är en fröjd för svensklärarögat, så rättningen kommer att gå som en dans (eller så kommer jag att gråta av ångest). Jag har nu en vecka på mig att hinna göra jobbet, och började denna eftermiddag. Spontanbedömningen av samtliga texter är klar men nu börjar den betygsgrundande bedömning med egna Argusögon samt Skolverkets Bedömningsanvisningar på 69 sidor. Den är definitivt ingen fröjd för ögat - hallå - 69 sidor anvisningar??


Reagerade förutfattat surt på att en exempeltext av en elev fick betyget Vg, och kunde inte låta bli att tänka på om detta högre betyg berodde på att eleven hade menat att det var mycket bättre att läsa en bok än att se en film. Undrar just om "juryn" hade bedömt mina elevers lika vassa argumentation på samma sätt - fastän mina elever drar slutsatsen att film definitivt är bättre än att läsa en bok. Trots att boken troligen bjuder på fler detaljer och ger läsaren själv makten att måla upp inre bilder. Det var samtliga medvetna om. Men trots det. Motivationsargument som fått mig att le extremt brett är de som menar att filmen bjuder på en social dimension man inte tycks uppleva med bokläsning:

"om jag skulle bjuda hem kompisar att läsa en bok ihop skulle dom tro jag inte var klok!"

"det spelar ingen roll om filmen slutar bra eller dåligt, eller ens vad den handlar om, historien får ju ändå ett lyckligt slut för att man hade så kul tillsammans"

"förr var det ju teater som gällde, sen kan man säga att det var böckerna som höll det vid liv och nu är det filmer som gäller"

Troligen har jag fel i min sura misstro av Skolverkets tappra och säkert kompetenta bedömningsgrupp. Men nog hade det varit mer kittlande att se en snyggt argumenterande exempeltext som "dissar" bokläsning och "hissar" filmtittande, med betyget Vg...?

Imorgon ska jag hugga tag i en hel hög intressanta texter som handlar om hur man kan skriva olika genrer. Har läst dem alla med stigande förtjusning och ska nu korrekturläsa och lufta upp, rätta till och knyckla ihop till mindre, samt pdf-format. Det ska bli helt otroligt skönt och tydligt och enkelt arbete. Kräver ingen mördaretisk övervägning, texten är ju redan skriven och ska bara hamna i tryckläge och förvandlas till snygga småhäften.

Rätt nöjd med läget med andra ord.

Men önskar förstås att barnen ska bli friska. Ska nog Googla lite mer på Hanoch-Schönleins nu....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...