lördag 27 november 2010

Lördag och kallt

Idag är det en sån där dag igen.
Ställtidsdag, göra-inget-dag, tänka-djupa-tankar-dag.
Började med en orolig vakning runt 6-snåret - Cesarhunden låg varken bredvid eller på sängen...var var han då? Somnade om men vaknade med samma tanke igen en timme senare. Försökte tänka att han nog låg skönt nere i soffan. Fast han brukar ju aldrig göra det. Han brukar ju komma upp nån gång på natten. Tänk om. Tänk om vi glömt honom i bilen? Utanför dörren? I stallet? I källaren? Tänk?
Ja sen var det ju kört. Lika bra att ta tanketjuren vid hornen och ta reda på fakta. Vilket visade sig vara att jag hade haft rätt. Bortglömd hund hittades, dock inte i ute kylan tack och lov, utan i gästrummet, bakom stängd dörr. I ren frustration hade han både bajsat och kissat där inne. Varför kan ha inte skälla istället?

Pälsade på mig som inför en polarexpedition och drog till stallet. Släppte ut pållar. Pysslade runt en bra stund och hungrade sen hem till frukosten - en stor kopp te.
Michael skulle utmana ödet och sticka ut på långfärdskridskor. Nej tack, sa jag. Anade att Mirja nog inte skulle vara helt pigg idag heller. Och visst, hon kom ner, knattrade intensivt på tangentbordet ett tag, la sig på golvet och gnällde och somnade som en stock. Sov i fyra timmar.


Minns inte vad jag själv gjorde under den tiden... Pillade, drack kaffe, läste, strosade omkring och slösurfade. Antagligen något ditåt. Sen vaknade Mirja och sa att hon var pigg. Haha. Men vi for till stallet och håvade in hästarna från tundran och gav oss ut på en polarexpedition. I tio minuter. Sen vände vi. Vinden var obegripligt elak. Om det åtminstone hade legat ett tjockt fluffigt snötäcke. Men nu var allting vasst, fult, elakt och märgkallt.

Hämta vatten och hö fick jag göra själv, dottern vinglade glansögat ut och satte sig i bilen att vänta. Väl hemma igen strandade hon genast i soffan och blev kvar där i tre timmar.

Visserligen lugnt och skönt i huset men jag blir en smula orolig. Hoppas penicillinet som hon fick av doktorn igår biter snart. När husets mest energiska person är så här matt är allt i obalans...

Katterna håller sig krampaktigt inomhus. Klokt. Lägger på en klabbe till i kakelugnen, som värmer bra... Tror sen jag hasar mig bort till soffan. Tittar på slö-tv lite. Ställtid, hela dygnet....

1 kommentar:

  1. Det är en njutning att få ta del av din verbalitet, du kompetenta människa. Puss och kram./Anna

    SvaraRadera

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...