lördag 8 februari 2014

Älska dig själv

Det är veckans ämne. Jag läser en bok som går ut på att man med hjälp av månens faser kan göra en inre utvecklingsresa. Riter och berättelser varvas med uppdrag.
Förra veckan (tilltagande måne) handlade om hur man kan göra för att bryta sina (dåliga) vanemönster. Att förstå att man inte är ett viljelöst offer för sitt förflutna. 

Den här kommande veckan (fullmåne) att till fullo inse vikten att älska och respektera sig själv. 

Ibland vilar jag från boken under en period. Det blir lite mastigt. 

Men nu passar det bra. 
Jag har ju flyttat. (Snacka om att bryta vanemönster)
Jag spenderar mycket mycket egentid. (Tråkigt om jag avskyr mig själv på denna oändliga date..)
Att jobba med dessa två frågor är därför ett utmärkt sätt att använda alla timmar jag har att umgås med mig själv. 

Nya vanor. Att vörda sin kropp. Att trivas i sitt eget sällskap. 

Hm. Jag gör mitt bästa. 

Känner efter. Tänker och känner. Begrundar. Sover. Lyssnar musik, dansar. Köper ekomat, naturprodukter. Minskar ner på sånt som kroppen mår sämre av. 
(Det är ingen ideologisk övertygelse som driver just nu - för den har jag ju haft länge) (kroppen styr den här gången, inte skallen) (den känner obehag när jag stoppar i mig, eller behandlar den "fel")

Idag således sovmorgon, och sedan gröt gjord på Musligubbens müsli. Den innehåller algmjöl. Och lingonsylt på gröten. Och gammaldags mjölk. 
Även mjölk i teet. 

Resultatet blev en synnerligen gröngrå smet med liladaskiga förre detta levande lingon samt fulgula gräddklumpar i. På teet flöt den smälta grädden som olja. Med små vita klumpar här och var. 

Det var verkligen mycket mycket fult. Men smakade väldigt väldigt gott. 

Och jag insåg genom denna frukostchock vikten av att älska och uppskatta även det fula, som kan hysa så mycket av det goda. 

Det gäller högst troligen min syn på mig själv med ..... ?



4 kommentarer:

  1. Frågetecknet gör det tvunget att svara dig.
    Både Etti och jag, tycker att du är en
    vacker tjej!!!!
    Sen att matresterna i grytan, ser helt oaptitligt ut, det är en annan sak.
    Kom nu ihåg att du åtminstone har 2, som tycker att du är snygg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tacktack :) Nu tänkte jag kanske inte främst på det yttre, utan snarare på de där fula egenskaperna/sidorna av mig själv som jag inte gärna vill veta av... Men som kanske måste finnas där för att man ska kunna vara sig själv fullt ut..? Kram på er båda!

      Radera
  2. Lägg till mig på den listan! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet jag inte riktigt vilken Linn jag svarar, för jag känner ju några stycken, men taaack, och kram tillbaka!

      Radera

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...