tisdag 28 juni 2011

Ingen ordning men rätt kul ändå

Det fattas strömlinjer i mitt liv just nu. Allt är en salig röra av fast och löst, god vilja och brustna illusioner. Till exempel så skulle jag ha gjort minst elva nyttigheter idag (jag är ju LEDIG!), men har endast lyckats med att flytta ett bord och kolla att pengarna kommit in på kontot. Jag kan förstås skylla på att det var Lukas födelsedag igår, och med det följde ju tre glas vin på kvällen och innan dess diverse åtaganden, såsom att bila ner till Ikea för att panikhandla en present som han borde fått redan för ett år sedan - en vettig arbetsstol. Han sitter ju rätt många timmar vid den där (JÄVLA!!) datorn. Och ska man kunna hota med att slänga ut den genom fönstret så får man ju ha strukit medhårs innan och uppmuntrat sittandet genom att köpa en stol för 1800 kr.... (Eller?) (inte helt säker på logiken här faktiskt, men glad blev han...)

Okej jag är förvirrad, hinner inte reflektera ett dugg, troligen en släng av pms samt begynnande resfeber  (åker till Vinden Drar utanför Stavanger på natten till söndag, JIPPI!) vilket yttrar sig i att jag googlar på bästa resväg och väderleksrapporter 3 ggr per dag, samt att jag packar upp och ner tält och sovsäckar, helt utan struktur och effektivitet.

Nedan följer en bildkavalkad på en del av de senaste veckornas händelser:
Inför skolavslutning och student - vi provar kläder och hittar hattar i källaren. Tillsammans med Mirjas nyinköpta högklackade hysteri-skor vinglar vi runt i köket och tar tusen bilder och skrattar oss hesa.


På födelsedagsfest hos bästa Harriet i Rabbalshede. Kallt som satan blev det framåt kvällen, men skrattade gjorde vi ändå när de skulle klura ut hur de skulle komma loss ur trådtrasslet. Men när klockan blev 00 hade jag fortfarande inte lyckats nå Mirja den förgrommade ongen på mobilen, så det blev hemfärd och springa ut i Grebbestads midsommarvimmel för att få hem henne. Hon var i utmärkt form och helt presentabel, men tyckte det var så där lagom nice att knalla hem (med mamma!) klockan halv ett. Att bo i Grebbestad på sommaren har sina sidor. Man får hålla sig a jour...!

Det kladdiga som glänser är flera lager silikon utspätt med terpentin. Jag har kletat det i olika blandningar på tältduken, och då särskilt på detta ställe, för där har det läckt in de senaste två åren. Jag ska alltså tälta en vecka på en ö utanför Stavanger. Där regnar det typ HELA tiden. Eller kan göra det. Så jag tätar allt som går att täta - med silikon. Hoppas det är rätt recept. Tar med två presenningar också - för säkerhets skull....



Nu är det Lukas födelsedagsmiddagsfest, och det är kaos hemma. Maten blev klar två timmar senare än tänkt, alla satt i köket och minglade fast det var dukat på altanen på baksidan, och tre hundar snurrrade runt på golvet på jakt efter varandra, tennisbollar och nedfallande matbitar. Lova lät sig inte skrämmas av vare sig det  ena eller det andra, och hon tacklade till och med en timme utan mamma Hillevi (som skulle iväg en sväng) med bravur. Troligen för att det var full rusch kring henne, mest hela tiden.

Här ser vi födelsedagsbarnet i full färd med att montera sin fina stol. På köksgolvet, förstås, så att kocken fick ta sjumilakliv över montageplatsen.


Nåväl till slut lyckads alla slå sig ner vid de prydliga borden. Maten var god och räckte, trots att det inte kändes alls som den skulle göra det. Måste bero på nåt, men vad? Inte på vår goda planering i alla fall...
På plats denna kväll var Hillevi och Lova och Eddie och MarieLouise och Bosse och Helena och Isack och Anders och Catharina och Anders och Mirja och Daniel och Johan och Maria och Martin och det var grymt trevligt faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...