tisdag 21 december 2010

Snart julledig

Svinkallt imorse.
Nya vinterdäcken knirpar vackert i knasterkalla vintersnön.
Eldar i kakelugnen varje morgon och kväll.
Svårt att sova inatt, och Misse låg på mina fötter och var stadigt i vägen.
Bra det, åtminstone fötterna var varma.
Vintern är på svenskriktigt, kall, vit och gnistrande.
Som i broschyren, som på julkortet.
Midvinternattens köld är hår, stjärnorna gnistra och glimma.

Julavslutning i skolan idag, osedvanligt fint.
Lova-ly som Jesus, kan inte bli bättre. Hillevi som Maria, Michael som Josef.


Och vi lärare framförde en extremt enkel liten cancantomtedans. Och sen alla Sfi-elever som deklamerade sitt språks godjulhälsning. Och sen vi lärare som hojtade god jul. Mitt i prick.
Vi är många som är från alla möjliga håll i världen.
Belöningen var en respektfull tyst publik, inga bröliga tonårskommentarer. Alls.
Tycker vi har ett kanongäng med elever det här året.
Verkligen hjärtknipande trevliga!

Cesar springer explosivsnabbt när temperaturen understiger nollsträcket.
Min näsa krackelerar i samma hastighet.
Båten ligger ännu kvar i vattnet. Hoppas den gillar havsisar.

Snön luddar in min hjärna i ett lågtryck. Eller så gjorde laxlunchen sitt till.
Känner mig tacksam och glad.
Över arbetskamraterna. Över livsläget. Över allt som väntar runt hörnet.

Nu går jag strax på julledighet.

Ikväll äter jag mer lax.

1 kommentar:

  1. Åh, härligt med ledigt! själv har jag däckat i soffan. har nu också fått julledigt. ska bara packa ihop, städa upp, packa ner och sedan åka till kristoffer, sova ytterst lite. imorn går tåget hemåt (Om inte sj...)och ledigheten börjar på riktigt. jag hoppas vi ses i dagarna! kramar.

    SvaraRadera

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...