tisdag 22 november 2011

Småhus för fantasin

Jag har en ny mapp i datorn. Den heter småhus för fantasin. Teorin bakom skapandet av den mappen är att jag ska komma ett litet steg närmare en manifestation av mina drömmar. 

Efter att ha snurrat runt i diverse olika hus sedan min flytt till Sverige, alltid i andras hus, aldrig i ett "eget" (Jag räknar inte huset jag bor i nu som mitt "eget". Det är mitt eget, men det är inte omsorgsfullt utvalt bland flera andra alternativ. Det var det huset som var till salu när vi hade en månad på oss att hitta ett boende. Det är ett ganska fint hus, och mycket snällt, men det är inte min stil, det är för stort och för dyrt och jag tänkte inte bo här resten av mitt liv), har jag börjat ana konturerna av mitt drömboende.

Nåväl, drömboende och drömboende. Men jag vet helt säkert vad det inte ska vara. Det ska inte vara stort. Det ska inte vara en lägenhet, det ska inte vara obesjälat nytt, det ska inte se ut exakt som i Sim City. Inte en villa. Det ska mer vara åt det här hållet:  "litet", "energismart", "estetiskt", "ursprungligt", "flexibelt", "enkelt", "vackert".

Det ska kunna krympa till ett boende på max 2 rum, kök och badrum, och det ska kunna öka så att många gäster kan sova över. Det ska ligga tillsammans eller nära flera andra boenden, nära ett samhälle eller i en större gemenskap. 

I mappen samlar jag på bilder, som jag letar efter på internet. Bilderna ska hjälpa mig mejsla fram hur mitt hus ska se ut. När jag vet hur det ska se ut, är jag några steg närmare att gå från tanke till handling.

Just nu är det närmaste jag har kommit detta:


Jag har många norska småhus i mappen. Norrmännen har en estetiskt tilltalande byggstil tycker jag. Jag har hobbithålor i mappen också. Men inser att dessa små runda nergrävda hus kanske inte är så enkla att bygga i praktiken. Inte utan diverse dilemman. Men de får vara med i mappen ändå. För mappen är till för fantasin, och den behöver växa till sig några kilo till innan jag kan tillåta mig att bli realistisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...