söndag 28 december 2014

Ge upp och komma igen

Jag ger nu upp. Jag ger upp de dödsflämtande svaga impulsförsöken. De där miniatyrsmå darrande intentionerna att Åstadkomma Något Produktivt.

Nu har Rikard och Sabina åkt. Jag saknar dem faktiskt redan; de har fyllt mitt singelhushåll på ett alldeles beroendeframkallande sätt :-) De skulle åkt igår, men hade bokat en dag senare än de trodde. Så det blev ju inget skridskoåkande idag heller. Men det var jag glad för. Pms-perioden är utdragen och jävlig den här gången, med all säkerhet beroende på en veckas konstant ätande och soffsittande, så tanken på att skrinna fram genom snöskare i gråväders motvind lockade inte alls klockan åtta imorse.

Så jag gjorde mig en kopp te och satte mig att titta på avsnitt 3 och 4 i tredje säsongen av Downtown Abbey istället.

Jag fick nämligen Planen, då, imorse. Den är gammal och beprövad, men jag glömmer bort den med jämna mellanrum. Den går ut på att om jag verkligen ger upp nu, verkligen, verkligen slutar att försöka mana fram energi att Göra Något, så kommer jag snart att tröttna på sova, vila, sitta på min rumpa, äta och se på tv. Och visst är jag Genial som påminde mig om denna Plan, för när ungdomarna hade åkt så kom jag igång med ett rejält städryck, lyssnade på peppande musik, dansade loss i vardagsrummet och har nu som Kronan på Verket tillagat mig en välförtjänt lyxmiddag. Nudlar med gurkmeja.

Med tanke på all lax, Anton Bergmarsipan, getost, lammstek samt fish&chips om jag levt på de senaste fyra dygnen så framstår nudlar verkligen som ren lyx. Enkelt, gott och mättande.

Nu ska jag njuta av att ha riket för mig själv ett dygn. Imorgon ska jag försöka mig på att jobba några timmar på jobbet, lite källarstädning skadar inte, och pengarna behövs. Det ska bli intressant att se vad kroppen säger om det. Är utmattningen så total att kroppen reagerar på arbetsplatsen, eller kommer reaktionen endast i samband med läraruppgifterna?

Strunt i det just nu. Dags för avsnitt 5 av Downtown Abbey!

Mirjas sista arbetsdag på Texas Steakhouse.

Vi var hennes sista gäster.
Jag tog fish'nchips, R oxfilé, och S hamburgare.
Smakade ok, men inget mer. Skönt hon slutat.
Nu slipper jag äta där mer :-)

Lyxmiddagen gick åt, med minsta möjliga arbetsinsats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...