måndag 5 januari 2015

Reflekterar X

v 50 Fundera kring alla "måsten och borden". Fundera över hur du använder orden, språket.

En kurskamrat sa till mig att hon har bytt ut ordet "måste" mot "vill". Hon sa att det ändrade hennes liv mycket, till det bättre.

Ju mer jag tänker på det, desto enklare blir det: Om jag är helt fast i att uppfatta min tillvaro som en lång räcka "måsten och borden", så säger det sig självt att min fritid eller mina vänner inte räcker för att känna mig fri och ledig.

Det går att dra många exempel, men jag nöjer mig med ett. Båten. Båten jag köpte för att jag ville ha en liten fin båt att kunna ge mig ut i vår vackra skärgård med. Den båten symboliserar frihet, lust, äventyr, glädje, spänning. Men är givetvis också bunden till en del "måsten", såsom utgifter, skötsel och planering av diverse slag. Som jag inte alltid har lust med. Så jag behöver hela tiden aktivt förhålla mig.

Jag måste vårrusta båten. Jag måste köpa dyr fernissa. Jag måste laga sådant som går sönder. Jag måste sköta om motorn. Jag måste lära mig mera båtvett. Jag måste lära mig läsa sjökortet bättre. Jag måste ha mobilen i en vattentät påse.

Eller så vill jag allt det där. För om jag inte vill göra det, så kan jag inte ge mig ut på böljan den blå för att njuta.

Det blir roligare när jag säger "jag vill vårrusta båten". Det skapar förväntansfull glädje istället för betungande pliktkänsla.

Jag övar mig på det här. Det är kul, men knepigt. Jag halkar ofta tillbaka i gamla vanor. Och ibland vill jag verkligen inte alls. Då skiter jag i det, och får ta konsekvenserna av det valet. Ibland svider konsekvenserna. Men det är en helt annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...