fredag 1 april 2016

Munin flyter!

En vårdag full av livskraft.

Sov inte bra inatt. Väcktes halv tre av planeringstankar och lätt magknip. Stört omöjligt att somna om på grund av alla bollar som är i luften just nu. Men jag lyckades till slut - en timma innan väckarklockan ringde. 

Det bar av mot Göteborg idag, för jag behövde hämta motorn på Marinskroten. Michael och jag slog två flugor i en smäll. Han skulle ändå dit för att vara morfar åt Ellen och Alice, så jag fick låna hans bil mot att jag skjutsade honom. 

Vi hade först en härlig stund på Marinskroten där jag skulle hämta motorn. Bengt visade runt. Vilket fantastiskt ställe... De har allt, de gör allt och de är skittrevliga att språka med.  Rekommenderar alla båtmänniskor att göra ett besök där. Garanterar att ni hittar något att ta med hem! Eller så blir ni bara grymt inspirerade. 


Motorn lyftes raskt in i lilla Citroenen, Michael tog bussen vidare in till stan och jag styrde hemåt. Jag var bara så nöjd. Bara för att jag hade en så här fin last: 


Ett snabbt stopp på Torp, Biltema, för att köpa bottenfärg och sedan var jag hemma. Rastade hundarna, tog en macka, och körde sedan till Landgren som var redo att rulla iväg med traktor och båten på släp. Vi styrde MIT Havstenssund och färden gick sakta; max 25 km/tim. Jag hann se precis allt och kunde återigen konstatera att jag lever mitt i en idyll. Jäklar vad vackert det är i dessa trakter!



På plats i Havstenssund kom först Johannes Sörqvist. Han är jämnårig med Mirja och redan inbiten båtmotortrollkarl. Det är han som ska sätta ihop alla motordelar från gamla med nya motorn och montera in allt i båten på bästa sätt. Så vevade vi ner Munin i vattnet med kranen och hon flöt, synligt förnöjd. Sedan dök Janne Jansson upp helt påpassligt så jag slapp lyfta ryggen ur led när motorn skulle ur bilen. 







Johannes och jag språkade en stund om placering av tank, rigg, segel, tofter, lister och övriga intressanta detaljer och jag kände att båten har hamnat i helt rätt händer. Det ska bli ett nöje att låta honom fixa till det som krävs för att hon ska bli sjövärdig. 

Nu måste jag ta igen mig en stund. Om en timme är det hundgängsträffsparty. 
Jag älskar mitt liv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...