måndag 2 mars 2015

Grönt

Jag fortsätter. En skapelse per dag har jag lovat mig själv. Det kan vara målat, ritat, fotograferat, dansat eller skrivet. Idag undersökte jag grönt och gult.
Sjönk ner i färgerna. Skönt liksom. Jag tror den vill ha mer färg. Kanske får den det imorgon. Det får verka över natten.


Annars då?
Jotack. Idag en lång promenad med hundgänget igen. Det är avspänt, opretentiöst och tryggt. Tess älskar att träffa de andra hundarna. Idag var vi fem personer och fem hundar. De får alltid springa lösa, och det är avslappnande att se fria, glada, lekfulla hundar ihop. De lär varandra massor med bra saker. Tess har lärt sig att uppskatta godisbelöning. Så nu kommer hon alltid när jag ropar, även om hon jagar iväg efter något djur i skogen - hon kommer tillbaka fort :-)

Jag och Michael åkte till min pappa i lördags. Det var trevligt, och vi passade på att gå upp på vinden för att kolla om taket håller tätt. Det gör det, nästan. Men det är nog dags att byta tak. Huset är byggt 1855, och även om nog takpannorna bytts någon gång så är takbjälkar och annat gamla. Nuvarande takpannor är så sköra att de smular sig. Runt murstocken kan man se ut. Och rötan sprider sig på vissa ställen. 

Kellie blir som alltid lika glad att se mig. Vi börjar alltid med att gå en långpromenad och då rusar hon fram och tillbaka som en hoppetossa. Inne får hon sig en gosestund, och sen brukar vi äta eller fika och hon är näranära. Men när jag ska åka därifrån blir hon ledsen. Hon vet nu att hon inte ska följa med mig. Hon går undan till pappas sovrum när jag säger hejdå. Lägger sig där och deppar i några timmar, berättar pappa. Sen är hon glad igen. Hon trivs väldigt bra hos honom nu, men tycks fortfarande sörja lite. Hoppas det går över med tiden. Det gör ont att se henne bli ledsen. Jag känner mig som en skurk, som om jag sviker henne. Men det är tvärtom. Hon lever tack vare att hon trivs hos pappa, där det är lugnt och stilla. Hon slappnar av hos honom. Hos mig är vi båda bara på helspänn hela tiden på grund av att hon är aggressivt rädd för andra människor.

Pusskalas.


Tess äskar att jag har flyttat på sängen. Hon älskar det så mycket att hon tror att sängen är hennes. Hon breder ut sig i mitten på ett alldeles bedårande sätt. Hon får det. Jag välter lätt undan henne när jag börjar bre ut mig själv. Då gräver hon ner sig under täcket och ligger nere i mina knäveck.

Självlysande av lycka
I övrigt har jag varit duktig idag och tvättat fläktfiltren till värmepannan, samt kollat att allt fungerar som det ska med hjälp av skötselanvisningarna. Dessutom har jag kollat upp min elförbrukning och kan glatt konstatera att det lönar sig att snåla. Jag har minskat förbrukningen massor jämfört med förra året vid denna tid :-)

Nu dags för fika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...