söndag 21 april 2013

Dårskilds högar

På väg hem från pappa kollade jag via appen Geocaching om det fanns några cacher i trakterna. Det kan bli så, att man får utochtraskainaturenimpulser när den första soldränkta vårdagen drabbar en.
Och visst, vid Dårskilds högar skulle det ligga en.

Dårskilds högar är för mig min mamma. Varje gång jag hör eller ser namnet så tänker jag på henne. Minns inte hur länge sedan det var hennes intresse för fornlämningar i Skeetrakten vaknade. Men minns att hon en dag till slut lyckats få med mig i skogen för att visa "en fantastisk plats, helt fylld av glömda domarringar, en magisk plats som var så viktig att hela sex gårdar hade var sin flik mark in mot mitten!". Hennes entusiasm gick inte att ta miste på. Vi traskade in i övervuxen skog och mamma skuttade från sten till sten hojtandes "ser du?!"

Själv var jag väl så där lagom imponerad, sådär som dotter. Jaja mamma, ok rätt kul. Hon viftade med armarna, talade om kraften som strålade från platsen och var upprörd över att den inte var offentligt framlyft, med parkering, informationstavlor och promenadstig så som andra fornminnesplatser. Hon skulle minsann! Jaja tänkte jag. Lycka till.

Jag vet inte exakt vilka processer som sattes igång av vem, men jag vet att när mamma är engagerad så räds hon inte att kontakta självaste påven om det skulle behövas. Hon kanske inte lyckas få kontakt med just påven men under försöken får många upp ögonen för vad saken gäller. Fler engagerar sig.

När jag nu, många många år senare, för andra gången i mitt liv rullade fram grusvägen mot Dårskilds högar så möts jag av en skylt som visar var bussar kan parkera. (Ok, endast en extremt liten buss får plats, men det ser ändå rätt imponerande ut med en busskylt).
Ställer bilen och så traskar jag och SkuttKellie iväg. Platsen har förvandlats. Röjd och öppen och ljus visar den stolt upp rösena, ringarna, gravarna. Magiskt, vackert och imponerande. Fikabord, flera infotavlor, promenadslingor. Jag leds runt och reser bakåt i tiden. Solen dränker oss. Kellie överlyckligt skuttande upp och ner över kullarna. Hon älskar forntida gravhögar :)
Cachen hittade vi lätt.

Två timmar senare är jag tillbaka vid bilen. Imponerad, upplyst och glad. Undrandes hur mycket mamma hade med det hela att göra...



















1 kommentar:

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...