måndag 26 juli 2010

Odag

en odag en mellandag en segdag där jag vaknade för sent (09.35) men ändå för tidigt (somnade 02.10) och kunde inte somna om för jag hade ju en Plan med dagen en Vuxen Ordentlig Planering som skulle följas så att dagen inte bara skulle bli en enda smörsoppa vilket den ju givetvis bara därför blev ändå

det tog hela två timmar att läsa morgontidningen dricka morgonteet vattna blommorna klappa hunden gäspa och undvika spegeln och hjärnan byggde upp sitt försvar sitt teflonskikt sin barriär mot omvärldsintryck och beslutsanfall med stor framgång vilket främst visade sig genom att mina tankar inte kunde bygga upp vare sig huvudsats bisats eller slutledning

till slut var det den gäckande väggklockan (11.47) (och skammen!)som slängde ut mig i verkligheten så jag tog bilen upp till den mindre turistbelamrade byn (Tanumshede) och upptäckte en oväntad njutning i att kunna ta sig sig fram på ganska så morgontomma (i dessa dagar turistspäckade)vägar ända upp till Granngården (som inte ligger granne direkt) och där bytte jag 2 uppsättningar hästskor mot en uppsättning (kommer INTE att förklara varför)och dagens Bonus var definitivt att få syn på Cykelgubben i korsningen på vägen dit och det sägs att Lennart heter han visst men han är Cykelgubben rakt av för mig och En Mycket Viktig Person i mitt liv eftersom han står för Hoppp Glädje och Livskraft

Cykelgubben stöter man på dagligen någonstans på vägarna mellan Rabbalshede och Tanumshede och han cyklar och cyklar och cyklar oförtrutet med stor frenesi och beslutsamhet samtidigt som han hälsar hejdlöst kraftfullt med full arm Uppåt Sidledes och Uppåt Hej Hej det är en Allvarlig och Mycket Viktig hälsning som presenteras på E6 i korsningar och dessutom varhelst folk vinkar tutar eller ler och inte minst när storstora lastbilarna från fjärran länder dundrar förbi i alldeles för hög hastighet



jag blir alltid lika lycklig av Cykelgubben kanske för att han trotsar tekniksamhället framstegen stressen coolfaktorn eller logikens lagar ja vad det nu än är som han berör i mitt innersta så skapar hans existens en slags djup känsla av meningsfullhet (i mig)eftersom han är en gigantisk motvikt till allt som NuSamhället Brölar ut är Viktigt så därför vill jag se Cykelgubben cykla alltid jämnt i alla sina dagar i alla mina dagar och måtte det följa massor med Cykelmänniskor efter honom som går cyklar studsar fram ständigt och helt tvärtemot samhällsnormerna

Juliaponnyn blev alltså skodd om alla fyra tassarna idag det kändes rätt gött att stå och titta på i en hel timme medan fackfolk (Lisa!) hamrade filade klippte till snyggaste bootsen så där kan man väl säga att min dag ändå blev fylld med någon slags nytta eftersom jag ju både hämtade och lämnade hovdjuret i hagen


japp

även om detta var en odag (resultatmässigt) eftersom jag inte fick gjort speciellt många knop (var tvungen att VILA mitt på dagen hallå hur 43årseffektivt låter det? nej just det snarare 73årstrött låter det) så innehöll dagen ett avspänt födelsedagsparty hos Siv ikväll gott mjukt glatt trevligt mysigt gemenskapligt tryggt ja den där varma famnen att vila i som man kan känna när man känt varandra i så många år att man inte längre behöver grubbla över om det var ett felval att komma hästdoftande och osminkad för man är välkommen ändå

för den man är

måste bara berätta om igårkväll då vi gick ut för att äta på byn och då flanerar man förbi diverse fina butiker till exempel ett ställe (Lockfågeln) som säljer Fina Hantverket (diverse varianter på exempelvis ull, skinn, trä och tavlor) (finfint värre) och hejhopp vad roligt det var att se Lustiga Hönorna dansa i skyltfönstret och jag måste bara säga att det är de Absolut Snyggaste Häftigaste Roligaste Hönor jag vet och jag önskar jag hade hela rummet fullt av dem och det tuffaste är att det är Johan (svåger) som gör dem

KÖP DEM!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...