fredag 23 juli 2010

Korkat

....är det att tro att gamla sår läker, att gamla brott preskriberas, att livet leker, att det går framåt. Dumt, är det, men rätt. Man ska tro, vilja, våga, framåt, på den igen, ge inte upp, efter mödan kommer lönen. Men det är smärtsamt så länge det sker...

I´ve made so many mistakes, I´m thinking of making a few more
Veckan är, trots att jag större delen av tiden ägnar åt soffläge och lathet, fylld av intryck och händelser. Oavsett om man går in för det eller inte, händer det hela tiden saker. Som om man är en korkad kork i ett oberäkneligt hav. Man försöker navigera men vet ändå aldrig riktigt vad resultatet eller destinationen blir.

Igår satt jag 20 minuter på en offentlig mycket äcklig toalett mellan hamnen och Vadskär. Minst 12 ryckte i dörren under tiden, så inte satt jag lugnt. Ska inte säga exakt vad jag gjorde, men det var dagtid och jag skulle gå och äta räkor i blåsten på Vadskär med Michael och Falk,en sista mysmiddag innan han skulle hem, och plötsligt ville magen något helt annat. Jag åt räkorna (289 kr/kilot, man måste faktiskt!)trots detta oväntade avbrott. Min mage bråkar ALDRIG annars. På kvällen sen somnade jag när jag skulle se på tv. Det gör jag heller aldrig annars. Skönare sova i sängen. Ridå för den meningslösa dagen. Och idag vågar jag inte riktigt äta.

Vi sitter där och äter räkor på klippan, kastar skalen åt trutarna i vinden...

Dagen innan dess däremot var varm och social. Förmiddagskaffe hos Eva (tänk att hamna i trång bilkö med cykeln, både dit o hem!)(hahaha, i lilla Grebbestad!), sen ut med Knut och Laila i fina båten Frida till en äkta Bohusländsk klippa. Bubbel, räkor, Samtal om Livet och Relationerna, bada, mera bubbel. Sen kom Falk och Michael paddlandes förbi en sväng, och sedan sov vi middag i den sjunkande solen och mojnande vinden.




....tassa fram till kanten, vinden i håret, snegla ner mot vattnet (brännmaneter? nej!) snegla mot solande norskor på klippan lite längre bort, prydligt tantbad eller vilt nakenhopp? det är högt! svischar Knut ner i vattnet, så förstockad är jag heller inte, av med trosorna, solbrillorna, djupt andetag, hoppar bubblandes ner i mörka saltet, tången mot tårna, bruset i öronen, och svala friskheten!! oslagbart, fantastiskt, att bada salt är fullständigt det bästa som finns!!! (eller nåja, som bastu på VD)......


Den sena kvällen tillbringades hos bästa exgrannarna Anna och Arne, även där samma tema - bubbel och samtal. Det blev roligt, lite suddigt och en regnskvätt föll, och för ovanlighetens skull var jag både pigg, glad och närvarande. Det vanliga temat när det gäller mig efter två, tre glas är att jag blir Tråkig, Trött och Tyst. Det kan möjligen vara så att kombinationen offentlig toalett och sent kaffedrickande rubbade min metaboliska balans, och därmed min sov- och matklocka. Klockan 2 på natten kom vi hem, ytterst nöjda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...