onsdag 28 juli 2010

Besök

Jag ligger i helt rena lakan och blickar ut över ett välstädat sovrum. På nedervåningen glänser kontoret/förrådsrummet/gästrummet som den värsta hotellsviten, ordningssamt, rent och prydligt, med stor dubbelsäng tronandes i mitten. Badrummen luktar såpa och köket likaså. Vardagsrummet ser ut som ett ett präktigt inbott vuxet vardagsrum, med dignande bokhylla och fullt med tavlor på väggarna. Halleluja det känns som om jag bor i det här huset, helt och hållet!

Tänk om man aldrig fick gäster, skulle man få såna där dunderstädryck till 2 på natten då, som vi fick? Jag misstänker nej...

Min pappas syster har kommit på besök, långväga från Holland, tillsammans med sin vän. Det var 24 år sedan hon var i våra trakter sist, och jag måste erkänna att jag inte riktigt trodde på att hon skulle klara av att verkligen komma ända hit. Hon är 65 år och har typ inte rest längre än 47 km (ironisk gissning!) från sitt hem under alla dessa år. Blivit lite (mycket!) bekväm och extremt beroende av toaletter och ruggigt rädd för fästingar. Ni som vet hur min pappa bor förstår varför det verkade som en omöjlig tanke att få se henne hemma hos honom... Men nu är dom här, har varit hos pappa i 5 dagar utan hysteriska sammanbrott, och hon har just haft en efterlängtad mysstund här i flotta kaklade dimmerspotlightbadrummet. Det är riktigt trevligt att ha henne här. Jag upptäcker att jag fortfarande kan holländska, rätt bra, riktigt bra, bättre än jag trodde.

Vi åt en familjär middag på eftermiddagen, eller försökte. Jag hade ägnat dagar åt att försöka pricka in allas ledighet så att vi skulle kunna samlas runt bordet åtminstone EN gång innan de far tillbaka till Holland. Svårt jobb! Michael ska vara funktionär på Krokstrandsfestivalen i 4 dagar. Mirja och Lukas och Daniel jobbar för jämnan. Jag har bokade träffar. Pappa behövde planera - tina och marinera en lammstek. Mamma drog till Värmland mitt upp i alltihop. Ja ni hör ju.

Det lät som om det skulle funka idag, och det gjorde det nästan, om man bortser från att mamma kom tre timmar senare, när alla ätit klart, Mirja blev inringd tidigare till jobbet, och pojkarna glömde bort tiden när de drällde runt Flintas Grill för länge, så de kom nästan en timme sent. Hej och hå. Men en liten stund var nästan alla på plats så de fastnade på bild.



Pappa hade Grillat den välpreparerad (vitlöksklyftor i kubik i hela steken! )och välmarinerade (dränkt i kryddor och vin!) Lammsteken med stor Kunskap och Värdighet i timmar, med hjälp av enebärsträbitar och vin- och vattenspruta. Det smakade verkligen gudomligt gott.



I övrigt är jag väderirriterad. Tittar på fem olika vädersidor (SMHI, yr.no, klart.se, väderradar.se, väderkanalen.se) varje dag och försöker planera (kläder, utflykter, mental styrka). Det är lönlöst. Inget stämmer, alla säger olika och vädret gör som det vill. Idag var det plötsligt varmt fast det var blygrått och hotfullt hela tiden. Jag var inställd på kall blåst och fukt, så jag svettades där jag gick med matkassarna klädd i dubbla lager. Imorgon blåser det garanterat och spöregnar, därför att jag vill ut med båten och sitta på en brygga och dricka vin. Jag försöker verkligen att leva för stunden och njuta av det som är, men jag vill veta vad jag ska ha på mig för kläder! Gärna en dag i förväg! Ååååh, svensk sommar, hatkärlek, verkligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...