söndag 12 februari 2012

Föreningsliv

Ytterligare ett steg i min förvandling till äkta svensk - att delta i föreningslivet.
Just klarat av mitt första årsmöte i egenskap som valberedningssammankallande i Tanums Ridklubb. Det överlevde jag, och de gångna veckorna har varit extremt lärorika. Tar ett år till :)

Förr förstod jag aldrig riktigt alla de där reglerna, mötespunkterna, de formella fraserna. Nu vet jag vad de står för.

När folk, som samlas kring ett gemensamt fritidsintresse, har åsikter, vill saker, uppfattar olika, när viljorna går isär och oron sprider sig - då finns regelverket där, som rättesnöre och stöttepelare. Så allas röst räknas. Så allt går rätt till. Det blir tryggt och stabilt med det där regelverket.

Fattar alltså plötsligen varför det heter "stadgar" :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...