måndag 1 mars 2010

snipsnapslut

Sven har inte yttrat sig på flera veckor. Det kan bero på att KatteLatteSven är alldeles för fet och har osedvanligt sticksiga ögon, samt att han alltid väljer att skita i kattlådan när vi sitter och äter och därmed förstör vår gourmetiska upplvelse genom att gasa ihjäl oss mitt i en tugga.
Så då tappar man liksom lusten att låta just honom komma till tals.
Kattungarna Utan Namn (före detta Baloo och Sid, men de kan inte heta så, det stämmer inte och dessutom får jag inte fästa mig vid dem för mycket och det gör jag om de förutom att vara grymt söta får namn också) ägnar nätterna åt att trampa runt på mitt huvud eller spinna under mitt öra. Snart åker de ut, eller upp till Lukas. Han sover som en stock.

Ute i världen är allt lika snurrigt som vanligt, man debatterar huruvida den globala uppvärmningen är fejk nu när det är sån fimbulvinter, och man kan ju bara gäspa åt att den diskussionen ens kan få plats på bästa sändningstid. Är folk verkligen så korttänkta? Vet de inte om att fler barn föds under nödår, att granen har fler kottar när den mår dåligt, att extrema förhållanden går hand i hand med global uppvärmning? Har de inte sett filmen?

Snurrigt värre. Sveriges stolta tåg klarar inte vintern, tak rasar för att man har glömt att det kan vara smart att skotta dem, och folk svär över att ingen tar ansvar. (vem är ingen? nån?)
De svär över allt det vita, fastän det är vackrare än någonsin och allt det vita borde väl innebära färre självmord orsakade av vinterdepression.
Fast det är klart att det kan man få ändå, nu när Försäkringskassan jagar Fuskare med blåslampa. De lär visst ha upptäckt hela 3,5 miljoner som betalats ut felaktigt. Några tusenlappar fick jag, och nu måste jag betala tillbaka. Jag känner mig inte som en fuskare. Mer som en otroligt dum svensklärare som inte riktigt kunde läsa mig till den finstilta informationen på alla 23 blanketter jag fick det året jag hade rätt till bostadsbidrag. Trodde jag gjorde allting rätt, meddelade ökad arbetsinkomst och hela baletten. Men jag missade säkert något litet . Nåja, man kan få en avbetalningsplan. Och så kan man få för sig att skämmas när man beskrivs som Fuskare.

Min farmor bor på ålderdomshem i Holland, hon ramlade igår och blev liggandes länge innan personalen kom och hjälpte henne. De tittade inte efter eventuella skador, och vid nästa dags tvagning visade det sig att hon var blålila lite varstans. Hon är 98 år, helt klar i knoppen och vill helst somna in, men får inte eutanasi ens om hon ber om det, för hon är fysiskt frisk. Varför är allt så konstigt?

Idag provspelar Rikard för en roll i en film. DET är kul! Det, och kattungar, och Mirja som just fyllt 14, och Lukas som bakade en ljuvligt saftig toscakaka idag.

Vårt hus har inte ännu manifesterat sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...