torsdag 1 december 2011

Kräsna katter

Vad är det för skillnad mellan kattknoppror och kattknoppror?
Vissa är dyra, andra är billiga. Av ren misstro köper jag helst de billiga. Jag tror nämligen på fullt allvar att den dyrare sorten inte är ett dugg bättre, sett ur näringssynpunkt. Däremot tror jag de har lagt ner extra mycket resurser på påsens utseende, färgen på knopprorna samt utformning av de samma. Dessutom tror jag att de har något i dem. Något som kan liknas vid kattglutamat - kattsmaksförstärkare.

Så här har jag alltid tänkt, och handlat därefter. Storpack av billigaste sorten på Granngården, utfodring ute i stallet, på havrelåren, en gång om dagen. Inga katter som protesterade.

Men nu bor man inte längre på landet, där man utfodrar katter i stallet på en havrelår.
Nu bor man i samhället minsann.Och katterna får sin mat i köket, som vi andra.

Och plötsligt har de små urdjuren förvandlats till sparsmakade fis-katter. De godtar inte längre den billigaste sorten. Surar, fnyser, blänger förnärmat. Vareviga dag så länge säcken med tråk-knoppror räcker. Länge alltså, för de vill inte äta mer än några enstaka i taget. Sen glufsar de i sig hundens torrfoder så fort man vänder ryggen till. Och kräks upp den en stund senare. På mattan.

Men när den färgglada påsen är inhandlad. Den med lyckliga katten på, den som är 50% dyrare. Då är det minsann andra bullar. Då kastar de sig över skålarna. Slåss. Springer i kapp, framför fötterna på mig. Skriker uppfordrande så fort jag rör mig mot köket. De är som galna. Besatta.

Min åsikt är besannad. Det har blivit en klockren slutsats. Det är helt uppenbart så att det är något medel i de där svindyra knopprorna. Något som gör katter fullständigt beroende. Det måste ju vara så. All forskning de senaste två åren tyder på det.

2 kommentarer:

  1. -jag har ingen aning om kattfoder... men är det HELT uteslutet att det kan förhålla sig som så att den dyrare maten helt enkelt innehåller bättre mat - och därav helt enkelt är mer aptitlig för små misar?... ?

    SvaraRadera
  2. Jo, möjligen förhåller det sig så :)
    Men lika tjocka och goa är de, oavsett vad de får...

    SvaraRadera

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...