onsdag 29 maj 2013

Trött på Google...

...så jag funderar allvarligt på att byta blogg. Tycker det är rätt osmakligt hur man blir mer och mer kartlagd, som en produkt, på nätet.

Google vill att man lägger sitt liv i deras händer. Spar alla dina dokument hos oss i molnet! Uppdatera din kalender hos oss! Blogga hos oss! Maila genom oss! Spar dina bilder hos oss!
Och där lurar marknadskrafterna i bakgrunden, kartläggarna av mina vanor, de där som vill åt min själ och mina pengar. Som riktar sina förslag till mig i en hjärndödande strid ström.

Därför har jag nu bytt från att "Googla" till att "duckducka" när jag letar efter saker på nätet. duckduckgo.com påstår att de INTE kartlägger ens sökningar eller vidarebefordrar det till tredje part.

Jag har valt att INTE spara mina dokument i googledocs, utan i Outlook. Jag har min kalender i min iphone, det är Applesystem. Och mina bilder ska inte hamna i Picasa längre, utan på min externa hårddisk.

Bara bloggen kvar.

För nu har jag fått nog av att Google föreslår vad de tror att jag letar efter, och dessutom så ändras rreklamen jag får utifrån de sökningar jag gjort. Google påstår sig också kunna avgöra hur en viss region röstar, enbart utifrån de data de samlat - inte trevligt.

Samma sak på facebook. Letar efter alternativ där med, är innerligt trött på att vara en kugge i deras äckliga marknadshjul.

...så jag funderar allvarligt på att byta blogg. Frågan är - vad ska jag välja istället? Marknadskrafterna finns ju överallt där det står "gratis". Inget är gratis. Möjligen att ordna torgmöte :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...