onsdag 1 maj 2013

Rhodos II

Första dygnet i Faliraki

Framme. Nu tänker jag riktigt grotta ner mig i min glaset-är-definitivt-halvfullt-sida.
Sparar gulligullet och lyckofaktorerna till en mer lämplig dag.

Faliraki beskrivs som en turistmagnet. Ett ställe där det är fest. Där tavernorna ligger som ett radband. Ungdomarnas självklara partyställe. Jag måste erkänna att jag var en smula bekymrad när jag bokade det flotta lägenhetshotellet online. Bara det inte är dunkadunka hela nätterna, tänkte jag.

Verkligheten:
80% av det som en gång var en pulserande turistby är stängt, förfallet och rasfärdigt.
Gatorna, fikaställena och hyr-din-bil-här är igenbommade och i ett skick av pågående pulvrisering. Jag tänkte omedelbart och helt osökt på ett märkligt Liseberg i Tjeckien där vi var för några år sedan - en gång storslaget men totalt förfallet, igenbommat och redigt övervuxet. Som av en slump sökte sig mina tankar dit när vi kryssade runt i Faliraki.

Vi blev hämtade vid flygplatsen av trevliga George som äger stället vi bor på. Han körde oss i en hisnande hastighet över skitkassa vägar hoppetihopp till biluthyraren. Jättebilligt! Men vi avböjde och sa vi ville avvakta en smula. Svisch vidare mot slutdestinationen- som visade sig vara en byggarbetsplats. Vi visades in till en fräsch lägenhet. Runtom var det halvfärdigt. Jag kände inte igen mig från bilderna på nätet. George var översvallande gästfri och trevlig och det kändes helt ok trots allt. Har man varit vaken sen tre på morgonen och lidit av social fobi hela förmiddagen (lämnar timmen med folksamlingsångest à fem fullpackade flygplan ska hämta sina väskor på felanvisade rullband i 40gradersvärmeminst därhän) så vill man bara fokusera på att njuta av det faktum att man kommit fram helskinnad.

Första intrycket var alltså helt ok. Först efterhand började vi upptäcka bristerna.
Inget WiFi (aaargh hur ska det GÅ??) Kackerlackor. Inga rengöringsgrejer. Inga lampor vid sängen. En kudde för lite. Inga extratäcken. Ingen diskbänksplopp. Ingen sop, ingen diskborste, inga trasor. Inga lås på toaletterna, inga eluttag där man vill ha dem.
Men: air condition i båda sovrummen, jacuzzi på uteplatsen, nykalkade ytor, flashiga tavlor, två kylskåp, två vattenkokare och en sprillans ny Musse Pigg smörgåsgrill.

Udda! Men vi vänjer oss.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...