lördag 4 augusti 2012

Räknar på´t

En del saker är lätta att räkna på. Till exempel när datareparatören säger så här om Mirjas laptop: "laddkontakten är trasig, det fixar vi på en dag eller två, kostnad 1200 kr". När jag räknade på saken (ny dator vs reparation av 4 år gammal dator) var det lätt. Jag valde att avvakta för att tänka lite. Hemma igen tänkte jag så här: den gamla är redan slut. Mirja får snart en ny genom skolan. Kan lika gärna kolla hur den här ser ut inuti. Några timmar senare, med lite flyt, youtube instruktionsfilmer, samarbete med Falk och en lödkolv, hade vi lagat datorn själva. Kändes skitbra.
Det var en lyckad matematisk ekvation - bara glädje kvar på ena sidan likhetstecknet.

Andra saker är svårare. Sälja huset? Köpa ut Michael ur huset? Hyra en bostad? Hyra flera bostäder? Bo ensam? Flera? Hyresgäster, vänner? Inkomster, utgifter, delat ansvar, gemensamt ansvar, ensamt ansvar?
I den där ekvationen är det en hel del parametrar att ta hänsyn till. Inte minst de där känslomässiga. Blir lite som på börsen stundtals. Eufori varvat med depression blandat med hopp. Gånger verklighetens oväntade vändningar och plötsliga ras.

Jag suger verkligen på det här. Men kanske väntar ett rejält aktieklipp runt hörnet, så jag fortsätter räkna lite till. Erfarenhet har ju visat att samlandet i madrassen ju inte har gett avkastning eller säkerhet i långa loppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...