lördag 25 augusti 2012

En äcklig lördag

En jävla natt med några fjuttiga timmars sömn. Mycket grubbel och jobbiga tankar och känslor. Jag är aldrig så fel, ful, korkad, falsk, hopplös och felvaggad som de sömnlösa timmarna mellan 01 och 06. En väldig tur att dagsljuset får dessa känslor att blekna sen, annars hade jag inte knallat omkring på jordskorpan...

Dagsljuset ackompanjerades av smattrande regn denna morgon. Det gav mig en bra anledning att dra ut på uppstigandet och mötet med min inte så lockande dag. Men till slut var det ändå dags för katternas matvrål, en kopp sammasmaksomalltidté, en tidning full av elände och ett planlöst surfande på ajfånen. Konstigt nog kändes detta alternativ snabbt oändligt mycket tryggare än nattens ångest.

Vid elvatiden begav jag och Mirja oss mot Strömstad där vi hämtade pappas nya begagnade på-Blocket-inköpta-spis, som skulle få ersätta hans åldersstigna spis med endast en fungerande platta. För säkerhets skull köpte vi två nya stickkontakter på Åhlunds Elektriska, ifall hans kontakt skulle vara av den äldre sorten... Men dagen bjöd på en del flyt. Hans stickkontakt var exakt rätt för den nya spisen. Fröjd och glädje. Nu kan pappa njuta av fyra fungerande spisplattor istället för en.


 
Vi blev så glada att vi glömde vara försiktiga. När jag och Mirja rullade ut den gamla spisen, och just tänkte lyfta in den i bilen för transport till tippen senare i veckan, råkade den kränga till och knäcka baklyktans plastkåpa med löjlig precission. Jaha. 500 kronor fattigare. Den nya plastkåpan beställdes dock snabbt via ajfånen och bildelsbasen. Om tre dagar har vi glömt denna fadäs... Men helt glad får jag alltså inte vara idag.


Lönen har ju kommit och då råder köpfest i alla kommunens affärer. Jag brukar inte shoppa loss, det är inte min grej riktigt, men Mirja hade sagt något om rea på smink. Eftersom jag aldrig köper smink (får panikångest av prislapparna), och därför tvingas försöker måla ögonfransarna med en uråldrig mascara som smular sig om man inte smörjes dess innehåll med en blandning av olja och vatten, tänkte jag att det kanske skulle vara klokt att passa på. Så nu har jag en påse full av dyra askar med innehåll som beskrivs med ord såsom creamy, sparkling, blush och silk-effect. Kommer garanterat vara extremt snygg hela vintern.



När vi nu ändå var på plats i den stora affären där alla handlar, så kände vi oss tvungna att tänka till. Brödet hemma var mögligt - kanske dags att ändå handla lite bröd och mjölk i alla fall? En halvtimme senare tågade vi med en överfull varukorg riktning kassan. Men så stannade Mirja och frågade: Mamma vad menar de med den här reklamen egentligen?

Jag stod och stirrade länge (på deras jävla magar!!!) men hade inget svar alls:

Hur går kopplingen mellan schampo - lyckliga-kvinnor-i-underkläder - händer-på-lår?
Inget som jag begriper i alla fall. Men en sak blir ju återigen uppenbar - det är inte konstigt at kvinnor ägnar så löjligt mycket tid åt att känna sig fula, feta och fel.

Vilket för mig tillbaka till början på mitt resonemang. Och då inser jag att det hade varit klokare av mig att låta bli det där med planlös shopping, smink på rea och titta på reklam. Jag har nog med saker att fundera över redan.

Men nu var det för sent... Bäddat för ännu en framtida natt av existentiella grubblerier kryddat med åldersnojja.

1 kommentar:

  1. Klokt skrivet, Kim.. När ska man vara nöjd med den man är istället för enbart hur man ser ut? Man bör inte grubbla över livet så mycket, det finns många andra saker som spelar in. Tack för din underbara blogg!

    SvaraRadera

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...