fredag 1 juni 2012

samma varje år

April. Maj. Månader som lyckas bli kortare för varje år som går. Nationella provtider. Betygstider.
Ingen idé försöka. Ingen idé låtsas. Hinner inte ens tänka efter vad jag borde hinna med att tänka.

Eller? Hinner? Är det det att jag inte hinner? Jag har ju suttit här vid skärmen en halvtimme nu. Kom hem redan vid sju. Rent tidsmässigt är det egentligen inte så hemskt. Vad är det då?

Mentalt. Högvarvstankar påslagna hela tiden. Rätt betyg, fel betyg? Rättvist, felbedömt, välavvägt? Har jag läst rätt, har jag koll på allt, något jag missat? Sistaminuteninlämningar från elever på mailen, i fronter, på skrivbordet. Vilken hög, vilken mapp, vilken mail? Stoppad i korridoren, tillfrågad på lunchen, avbruten på lektionen. Ska jag vara hård, ge en sista chans, svara på frågor? Eller är det bättre tvärtom? Alla på spänn, både elever och lärare. Trots att jag är både erfaren, väl förberedd och har koll. Det äter sig in, betygstressen.

Kvällarna är tomidumhuvudettider...

Det är dessa två månader på året som jag undrar varförvarförvarför jag valde det här yrket. Betygsättningstider är inte kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...