fredag 22 juni 2012

Ledig. Så sakteliga.

Trodde denna sista arbetsvecka innehöll fem dagar. Såsom arbetsveckor brukar. Men trots att jag numera är Äkta Svensk har jag fortfarande inte lärt mig att midsommar ALLTID infaller på en fredag, och att denna fredag således är en ledig dag. Så - fyra arbetsdagar bara.

Resultatet är förstås att jag inte hunnit med det jag tänkt på jobbet. Alls. Det blev istället flyttyra på arbetsplatsen eftersom chefen beordrat så. Alla ska byta arbetsplatser. Och jag hade i ett obevakat ögonblick erbjudit mig att städa i dokumentskåpen... Och man bör fika och varva ner veckan efter skolavslutningen. Så det blev kånka och bära, kaffe och nationella provhögar. Men inte skriva färdigt elevdokumentationen eller planera nästa läsår...

Ser därmed fram emot ett antal regniga sommardagar, så jag kan jobba i fred. Och samla på mig några komptimmar till :)

Det börjar lovande. Efter en solig men blåsig start, en behagligt blåsljummen svensksommardag helt enkelt, börjar det nu smattra så fint på plasttaket ute på altanen. Klockan är 16:28 och folk har nog just satt sig med sillen och nubben. Klockren klassiker.

Jag sprang ut för att rädda tvätten, såg att det redan var gjort och tänkte så plötsligt "jordgubbar?". (så mycket har jag fattat- att midsommar = jordgubbar)  Och visst - under fiberduken hade det fullständigt exploderat i rött. Lukas och jag roade oss och räknade sedan ut att vi plockat ihop för minst 200 kr. Mycket godare dessutom än de inköpta "svenska"... :)


Om en stund är potatisen kokta. Vi minimidsommarfirar lite hemma först. Sedan sticker Lukas och grillar burgare åt sommargästerna i Grebbestad, och jag går till Johan och Maria och äter mera midsommar!
Kellie älskar verkligen vatten. Här på Vitlyckemuseets midsommarfest.
Hon kör ner nosen i vattnet, plaskar med båda tassar och frustar så det skvätter :)

1 kommentar:

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...