måndag 18 oktober 2010

spånigt

efter att ha nästan råkat i tvärstopp i det undermedvetnas grusbeströdda halkbana, så finner jag mig nu plötsligt i acceleration igen. det var helgen i Köpenhamn som gjorde det. jag kan bara meddela läsarna som inte begriper vad jag svamlar om, att en ensam helg med en kär vän, och utöver detta 12 timmar i buss med endast musik i lurarna som underhållning, är en så kallad lisa för själen. mina tankar fick tillfälle att sväva fritt, och mina sorger fick breda ut sig för att sedan upplösas likt morgondimman i solgass. helt outstanding underbart.

så nu rasslar det i planeringskalendern, i tankesmedjan och till och med i partyhungraren. och tja, vi får väl se hur länge denna nya energi behagar vara.



min holländska väninna i danska huvudstaden fick mig att njuta mitt fadersmål, jag tror att de danska ord som nådde mina öron begränsades till knappt 20. det var holländskan som bubblade fram ur våra strupar, som en vårflod fylld av liv och glädje. vi talade om allt och inget hela helgen, men mest såklart om varför livet är outgrundligt, struntade i Kulturnatten och krogarna, till och med i pölsan och Ströget. soffan i lägenheten vävde den hängmatta där våra själar kunde vila, mötas och återfödas.

väl hemkommen hängde regnet i luften och min hönsvinge växte till sig och nådde ända bort till de stackars små hästarna som står ute dag och natt på Greby. Julias mugg är på återmarsch för en ny invasion, och nu får det vara bra med fuktiga utenätter. således inhandlades det 4 balar spån á 89 riksdaler stycket, vilket jag menar är ett rövarpris utan dess like. nästa gång blir det att skicka en hälft att hämta spån på sågverket i Rabbalshede, där de har vett att anpassa pris efter produkt. nackdelen är väl då, att de stänger redan kl 16, vilket kan driva upp kubikmeterpriset till än högre höjder om man räknar in förlorad arbetstid.... (vilket alltså är anledningen att jag ämnar övertala hälften, som styr mera över sin egen arbetstid än jag, en stackars kommunlöneslav...)



nåväl, nu står med torrt spån upp till fotknölarna, mumsar på hö och lyssnar på hönornas flax i rummet intill.. jag tror de trivs och imorgon ska jag få släppa ut dem i hagen igen. det känns faktiskt riktigt mysigt :)

nu tjatar en viss dotter på mig(?)om att hjälpa med läxan. bäst att passa på då...

hej!

1 kommentar:

  1. Ditt fadersmål ja. Jag skäms fortfarande över när jag fick för mig att holländska var ditt modersmål och att du inte skulle kunnat svenska från början. Förlåt igen om du minns det.

    SvaraRadera

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...