måndag 6 april 2015

Sjösättning

Idag var det äntligen dags. Båten har varit klar i flera veckor. I stort sett. Det var de där sista småsakerna kvar. Bättra på färgen på durkarna. Kolla pumpen. Serva motorn. Olja masten.
Och så var det det där med att tänka ut hur man skulle få båten ur garaget, ner till hamnen och ner i sjön. Båten har stått på en liten kärra. Det var ett helsike att få den dit i höstas, från båtsläpet ner på den lilla kärran och sedan in i garaget... Så jag bävade inför att göra om proceduren i omvänd ordning. Helst ville jag bara rulla ner båt + kärra till hamnen för hand och rulla henne rakt ner i sjön. Problemet var bara att sådant låter sig göras så himla lätt i fantasin, men när man ska förhålla sig till vikt, lutning, sträcka och antal ben och armar så blir det knepigare. Hon väger ju trots allt som en helt vuxen liten båt. Och så har jag ju inte varit så pigg och stark direkt, den sista tiden. Så det tog lite tid trots allt.

Men nu är hon sjösatt, lugnt och säkert. Det var inte alls så bökigt som jag befarade. Och det är dryga tre veckor tidigare än förra året. Det blev ett litet ärevarv i den ännu mycket tomma och ödsliga hamnen, och då kom det lyckotårar helt plötsligt :-)












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...