fredag 15 april 2016

Mellanläge

Igår fick jag så äntligen Perlan i vattnet. Hon har stått och väntat, i stort sett färdig, i Michaels trädgård. Det var bara bottenmålningen kvar, och för den krävdes rätt väder, rätt tidslucka och rätt ork. Eftersom det varit mycket att stå i de senaste veckorna infann sig inte den stunden förrän i onsdags. Då bottenmålade jag i solskenet, medan jag funderade över allt jag läst om att skippa bottenmålningen för miljöns skull. Det får bli nästa års huvudbry, i år har jag inte hunnit sätta mig in i alla för- och nackdelar. Det tar en duktig portion tankeenergi att tänka och göra nytt istället för att göra som man alltid gjort. Sådan tankeenergi är ransonerad sedan utmattningen slog till, och jag hade nog gjort slut rejält på den ransonen genom mitt pluggande inför och examensskrivande till fartygsbefäl klass VIII under helgen. Så jag tillät mig själv slippa grubbla på miljön, för den här gången. Man lär sig...

Framåt kvällningen hjälpte Lukas, Michael och Johan till med att knuffa upp henne på lilla vagnen, och rulla henne ut på asfalten ner mot hamnen. Där fick hon vänta över natten och igår lyftes hon ner i vattnet. Och jag andades ut - äntligen. Båtar hör hemma i vattnet :-)

Idag regnar det, vilken tur jag hann med en liten premiärtur igår. Jag och Tess tog med en bit choklad och en öl och drog ut på en miniutflykt till Stora Manholmen, där vi la till och gick en liten promenad. Men eftersom vi redan efter 50 meter skrämde en mycket välkamouflerad ruvande ejderhona från sina ägg, lämnade vi ön så fort som möjligt igen. Man vill ju inte gärna orsaka familjetragedier så här års...



Dagen idag är tänkt att ägnas åt lite olika typer av småpyssel. Det går sådär. Först tänkte jag sätta igång att baka glutenfritt bröd, men så visade receptet att jag behöver jäst och rismjöl, vilket jag inte har hemma. Tänkte då istället skruva isär batterilådans lock, för det tycks vara glapp i den, men jag hittade inte min kryssmejsel. Sedan ville jag limma mina trasiga glasögon med mitt nyinköpta superlim, men så visade det sig att limmet var gammalt: det hade stelnat i sin tub redan. Fy så trist. Och vad jobbigt det är när man försöker skrapa ihop lite arbetslust, gör en ansats att komma igång och måste avsluta utan förväntat resultat.

På min att-göra-lista för dagen står nu att ringa några samtal, gå hundpromenad, hämta en gräsklippare, kolla så båten flyter, handla. Jag behöver en bil som är stor nog att lasta en gräsklippare i, tänkte låna Richards eftersom han lät bilen stå här medan han är bortrest, men den visade sig givetvis vara urladdad. Nu behöver jag leta startkablar. Mina startkablar följde nämligen med min gamla bil till Mirja i Göteborg. Det får bli en sväng till Bäckevägen. Ska passa på och låna en värmefläkt där också. Min värmepanna är trasig och nu börjar det bli kallt om fingrarna när temperaturen kryper ner mot 18 grader inomhus. Undrar vad mer som kommer att krångla idag?

Ja, det är mycket med det praktiska. Och det är mycket med planeringen och logistiken. Min hjärna protesterar, med all rätt. Men jag stressar inte. Allt får ta den tid det tar, och jag har lärt mig andas på mindfulnesskursen, så livet får krångla hur mycket det vill. Jag är i balans ändå. Så det så :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...