torsdag 4 februari 2016

Ingefäradryck på mitt sätt

Jag har alltid avskytt ingefära. Så långt tillbaka jag kan minnas har den fula knölen dock lovordats och jo då, jag har regelbundet prövat om mina smaklökar har ändrat sig. Särskilt i förkylningstider dyker det ofelbart upp flera välmenande hurtbullar som med upplyst uppsyn föreslår ett riktigt välgörande ingefärate. För det är anti-allt förstår du, säger de. Jag blir lätt illamående. Både av minnet av skarpäckligt ingefärate och att jag inte ids följa alla goda råd.

Men nu tycks då ingefära toppa sin popularitetskurva. Man översköljs av recept, i butiken, fikarum och på Facebook. Eftersom jag bara är en vanlig och enkel mänsklig varelse så har jag förstås påverkats till den milda grad av denna hjärntvätt att jag till slut gav mig på att prova. Jag är beredd att prova allt för att bli pigg. Och smaklökarna kan ju ha ändrat sig. Inspirerad av en kollega skred jag till verket och införskaffade ekocitroner, ekoingefära och ekohonung för att brygga en sådan där "shot". Under tiden jag skalade citronerna ringde Richard. Han har alltid någon klok aspekt att bidra med, så även denna gång: Nej, du ska inte koka ingefäran! Och 60 grader som vissa säger är också för varmt! Då dör allt det verksamma. Max handvarmt!

Det lät vettigt. Så drog mina funderingar igång. Såklart dör det verksamma när man kokar, hettar upp. Ju råare desto kraftfullare. Såklart vill man ha så "levande" verksamma ämnen som möjligt. Såklart ska man lirka ut dessa i kärlek och med tålamod. Behandla dem med vördnad, som dyrbara små kungligheter. 

Min powershotdunderdryck är därför framtrollad i denna anda. Den är dessutom exceptionellt god, till min yttersta förvåning. Inte alls den där skarpa ingefärasmaken som jag avskyr. Bara citronfriskt. Läskande!

Här har ni receptet:

2 ekocitroner
Ca 100 gr ekoingefära 
Ca 2-4 matskedar ekohonung (beroende på sötbehov)
1 liter vatten

Tvätta citronerna med rotfruktsborste eller ren skursvamp. Skala av det yttersta skalet med potatisskalare. Skala bort allt det vita återstående skalet, släng detta. Skär citronerna i skivor. Lägg ytterskal och citronskivor i en kastrull, häll på 0,5 l vatten och värm till max 35 grader. 
Finhacka eller grovriv ingefäran. Lägg i en annan kastrull, häll på 0,5 l vatten och värm till max 35 grader. 
Låt kastrullerna stå med lock och svalna ett tag, jag brukar glömma bort dem medan jag gör annat, så de står i några timmar.

Kör vardera brygden med mixerstav eller i mixer tills allt är finfördelat. Sila genom en stor sil, pressa tills bara en klump med fruktkött återstår i silen. Man kan sila genom kaffefilter en sista omgång om man vill ha en klarare dryck.

Blanda ut honungen med lite varmt vatten och rör ner i drycken. 
Häll upp i rengjord flaska. 

Ska hålla i kylskåp i 2-3 veckor.
Jag gör dubbel sats och dricker 1-2 dl om dagen, så det går åt :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...