måndag 15 februari 2016

Bästa dagen på flera år...

...var i lördags. Jag vaknade utan morgondepression, med fullständigt klar hjärna och humöret var stabilt hela dagen. Dessutom bjöd den på små miniatyrinslag av vardagslycka och framtidshopp. Och det bästa av allt: min hjärna och kropp fungerade normalt - HELA dagen. Energin fanns där - hela dagen. Vilket resulterade i att jag var igång med olika småprojekt, hushållspyssel och sociala möten, från 9-20 utan att behöva lägga mig och vila en endaste gång. Utan den så välbekanta följeslagaren Hjärndimman. Utan mental trötthet. Jag kan säga att det var fullständigt underbart! Att få känna hur det känns att vara frisk en hel dag! Nu vet jag vad målet är, nu vet jag hur det ska kännas :-)

Tillverkning av ingefärsdryck pågår. Man blir frisk bara av att
lukta på processen.

Visst ser det här helt galet nyttigt ut?

Igår söndag var jag tillbaka i det gamla vanliga tillståndet igen. Lite som en baksmälla. Lite tung i huvudet, lite tung i sinnet. Värk lite varstans. Var tvungen att lägga mig på eftermiddagen en stund. Men så glad i hjärtat över föregående dag :-).Vägen mot tillfrisknande ligger framför mig, även om jag inser att det kommer att ta tid innan jag kan anse mig som i det närmaste "frisk".

Vad är det som gör att det svänger? Vilken är den avgörande faktorn? Eller är det allt sammantaget?
Är det antalet månader som förflutit, att kroppen äntligen börjat läka? Eller är det årstiden, de små tecknen på vår? Eller är skälet helt enkelt att jag inte jobbar? Eller är det grundkursen i Mindfulness, där jag lär mig att stilla mina tankar och andas i vardagen på ett grundläggande sätt? Att jag dagligen masserar punkterna för vagusnerven i öronen? Eller är det effekten av snart 8 månader med näringstillskott och hormonpreparat? Eller att jag undviker vitt socker och alkohol?

Så här ser det ut när man gjort egen nyttig Nutella, och brett det
på en glutenfri rostad macka. Hasselnötterna borde kanske varit
ännu mer krossade men det funkar fint så här. Gott!

Att jag slutat äta kött? Huvudsakligen köper ekoprodukter? Slutat med konventionell tandkräm, deodorant, hår- och hudvårdsprodukter, och bara använder godkända naturprodukter eller hemgjorda varianter? Eller är det det sista experimentet som är avgörande: bort med all mat som innehåller gluten?

Jag hoppas jag kan ge svaret om ett år eller så. Målet är nu att få uppleva fler och fler dagar som i lördags. När det tillståndet, den känslan av att fungera, blir regeln och inte undantaget, ja då ska jag  börja testa att "fuska" med en del av ovanstående åtgärder. För att se om jag faller tillbaka i hjärndimman. Då kanska jag kan säga vilket eller vilka av faktorerna som avgjorde det. Hoppas jag.

Lyxade till det med räkor och majonäs. Åt ståendes vid bänken,
bara för att ingen säger till mig att jag borde sitta ner :-)
Här har vi en som kräver att få vara med och äta räkor.
Flisan umgås med grannkatten. Snart dags även för mig att avnjuta
fika med kompis ute i solen. Inväntar plusgraderna bara.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...