torsdag 1 maj 2014

Flyter fint!!

Tjoho äntligen! Och man kan nog säga - hyfsat enligt tidsplanen, som löd "i sjön före 1a maj".
Några dagar fyllda av sista minutenstress; mer att fixa än jag trodde, besvikelse över att sjösättningen inte hann genomföras den 28e därför att 1) bottenfärgen inte torkade tillräckligt snabbt och 2) det hamnade en släpkärra med bastu och badtunna framför i ett dygn. 
Men idag blev det av och det var ren och skär lycka att konstatera att det endast sipprade in litelite vatten och det gick galant att ro iväg till båtplatsen. Kluckluck lät det och solen gnistrade ikapp med mitt leende. 
Resten av dagen ägnade jag år förtoftens restaurering. 
Bra dag idag! 


Trärent under gamla bottenfärgen...
Lärde mig att det då behövs mönja, men det hade jag inte tid med.
Det fick bli svindyr silverfärgad primer istället.
Allt för att skydda träet... 

Att måla utan handskar är inte smart. Bottenfärg sitter.
Som berget.

Upptäckte bottenstötningsskador i bottenstocken. Djupa hål.
Begynnande röta. Inte bra. 
Skulle ha kollat och åtgärdat i höstas. Man ska hyvla ner, och skruva på en list.
Hm.... BåtSven sa ju till mig. Varför förträngde jag det?
Dränkte i tjära och målade över tjocka lager med Allt. Så länge.
Lovar fixa till hösten!

För att få vattenlinjen rak brukar man tejpa. Men tejpen fäste inte på tjäran.
Efter en stund kom vi på att använda sådant där snickarsnöre med
blått pulver på. Man spänner, snäpper till och vips så har man en blå puderrand.
Spikrakt. Sedan var det lätt att måla!

Ungdomarna hade bestämt sig för en bra fest till Valborgsmässoafton. Så de bokade denna fina pjäs, 
som kom redan kvällen före.. Inte en chans få ut en båt där. 
Men det var visst en jättebra fest, och vilket kul initiativ, så det var det värt :-)

Vi rullade liksom förra året ner båten för hand på denna smarta lilla vagn. 
Kranen lyfte ner Perlan i sjön på några få minuter.

Efter en lycklig roddstund behövde vi knyta om tamparna, som tycktes ha krympt under vintern.
Michael fixade.

Alltså. Kolla. Har varit i sjön i en halvtimme. Pumpen ännu inte ikopplad.
Tät!!

Allt klart!


Snyggare än förra året...? Jo!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...