måndag 10 maj 2010

Host

Det är grymt irriterande att lådorna inte packar upp sig själv, att nya hus blir dammiga lika fort som gamla och att heltidsjobb inte bidrar annat än ekonomiskt i flytt-perspektiv.

Jag är sjuk, sover och surar. Nåja, sjuk är en överdrift men det gör ont i alla öronen och det låter burkigt när jag talar och hostar. Helst ville jag snurra runt som en virvelvind och organisera hyllor, göra system, hänga tavlor och planera garageröran. Istället vill kroppen ligga ner. Sova, sura, gäspa, sova.

Det är så mycket att tänka på hela tiden. Stora saker, allvarliga saker, seriösa saker. Lån, testamente, fackliga regler, försäkringar, semesterplanering, samarbetsfrågor, båtbottenfärg, bilkylare och tonårsproblematik. Nånstans på vägen försvinner skrattet. Kanske behöver man vara sjuk ibland för att hinna ikapp skrattet igen.



Längtar efter min oma, 99 år, i ett åldringshem i Holland. Skulle vilja krama henne, det var ett år sen sist nästan. Min oma. Jag älskar att bo i Sverige, att pappa och mamma vågade ta flyttsteget när jag var 12, från ett överbefolkat och stressigt litet platt land till Nordens eftertänksamma friskhet. Men hatar att min oma och min faster bor i Holland, min äldre bror med son i Tyskland. Jag hatar att inte kunna träffa dem, min släkt, min barndoms rötter regelbundet och avspänt. Jag hatar att bära den här inre splittringen, ständiga längtan. Samtidigt är jag tacksam att jag inte bor i Australien. Fan ta mina barn om de hittar på att flytta till Australien.

Mirja flyttar inte än på ett tag, hon har fullt upp med sitt ponyliv. Härlig debut igår. Startade med sin Pretty Woman (kallad Julia) LA och LB för första gången, och tog sig fram utmärkt. Den ponnyn vågar hoppa, det är kul att se. Och jättespännande med lite större svårighetsgrad på hopptävlingar. Samtidigt den frätande skuldkänslan i mig, i oss, över orättvisan i att just minstingen i syskonskaran får skörda överdådet. För herregud vad hennes lilla hobby kostar. Startavgifter, transporthyra, bensinen, licenser, veterinärbesiktining osv. Söndagen bara, gick loss på en tusing. Hur mycket ponnylivet kostar per månad vågar jag inte skriva. Orättvist mot de andra så det förslår... Hur ska man kompensera? Tar gärna emot förslag och tankar från mer erfarna!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Byter bloggplattform

Om man ska komma framåt måste man lyfta foten, placera den framför den andra foten och flytta över vikten framåt. Nu byter jag bloggplattf...